چکیده:
پژوهش حاضر با هدف بررسی میزان اثربخشی آموزش مهارتهای زندگی(از منظر اسلام و روانشناسی) بر بهزیستی روانشناختی در گروهی از دانشجویان دختر انجام گرفت. روش پژوهش از نوع نیمهآزمایشی به صورت پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش را کلیه دانشجویان دختر موسسه آموزش عالی غدیر شیراز تشکیل میداد. مشارکتکنندگان شامل 62 نفر دختر دانشجو(دو گروه کلاسی) از این موسسه بود که هر کلاس به شیوه گمارش تصادفی به یکی از دو گروه آزمایش و کنترل تخصیص یافت. این افراد پرسشنامه بهزیستی روانشناختی(ریف، 1995) را به عنوان پیشآزمون و پسآزمون تکمیل کردند. به منظور تعیین روایی از همبستگی نمره هر سوال با نمره کل خرده مقیاس مربوطه استفاده شد و ضرایب همبستگی دارای دامنهای از 46/ 0 تا 74/ 0 بود و همگی در سطح 01/ 0 معنادار بودند. پایایی ابزار براساس ضریب آلفای کرونباخ معادل 79/ 0 محاسبه شد. در این مطالعه مهارتهای زندگی(از منظر اسلام و روانشناسی) طی 12 جلسه به گروه آزمایش، آموزش داده شد، اما گروه کنترل هیچ برنامه آموزشی را دریافت نکرد. یافتههای حاصل از تحلیل کوواریانس چند متغیری نشان داد که میانگین نمرههای بهزیستی روانشناختی گروه آزمایش بهطور معناداری افزایش یافته است، بدین معنی که آموزش مهارتهای زندگی(از منظر اسلام و روانشناسی) موجب بهبود وضعیت بهزیستی روانشناختی در دانشجویان دختر گردید.
خلاصه ماشینی:
"نتایج آزمون لوین 103 در مورد پیش فرض تساوی واریانس های نمرات گروه های آزمایش و گواه در متغیر وابسته درجه آزادی درجه آزادی سطح متغیر F اول دوم معناداری بهزیستی روان شناختی(کل ) 0/331 60 1 0/567 پذیرش خود 0/071 60 1 0/791 روابط مثبت با دیگران 0/036 60 1 0/851 خود مختاری 0/013 0/910 60 1 تسلط بر محیط 0/194 60 1 0/661 زندگی هدفمند 0/021 60 1 0/887 رشد فردی 0/952 60 1 0/333 به منظور بررســی فرضیــه پژوهش مبنی بر تاثیر آمــوزش مهارت های زندگی با رویکرد اسلامی بر نمرات بهزیستی روان شناختی از تحلیل واریانس چندمتغیری (مانکوا) اســتفاده شد.
نتایج آزمون بررسی پیش فرض همگنی شیب های خط رگرسیون متغیرهای تحقیق در گروه های آزمایش و گواه مرحله : پیش آزمون ـ پس آزمون متغیر منبع تغییرات F (تعامل ) معناداری بهزیستی روان شناختی(کل ) 1/16 0/285 مؤلفه پذیرش خود 0/447 0/506 مؤلفه روابط مثبت با دیگران 0/931 0/339 مؤلفه خود مختاری پتیعال زگمروون ه * 3/56 0/064 مؤلفه تسلط بر محیط 3/43 0/069 مؤلفه زندگی هدفمند 2/43 0/124 مؤلفه رشد فردی 0/650 0/344 همان گونه که در جـدول ٤ مشاهده می شود، با توجه به مقدار F تعامل برای یکسان بودن شیب خط رگرسیون که برای کلیه متغیرهای تحقیق غیرمعنادار است می توان فرض همگنی شیب خط رگرسیون را پذیرفت .
از دیگر یافته های این پژوهش این بود که آموزش مهارت های زندگی (بارویکرد اسلامی ) با توجه به میانگین بهزیستی روان شناختی در زمینه پذیرش خود، روابط مثبت با دیگران ، تسلط بر محیط و رشد فردی در پس آزمون و با کنترل پیش آزمون موجب افزایش بهزیستی روان شناختی درزمینه این ابعاددرگروه آزمایش شده است ."