چکیده:
رهبر یک سازمان موفق، باید بتواند انگیزه لازم جهت کار و تلاش را در نیروی اسنانی خود بیافریند و آنها را نسبت به کار، شغل و سازمان متعهد و علاقمند سازد تابه این وسیله از توان فیزیکی و فکری افرادی بهره ببرد که به کار عشق می ورزند و نسبت به آن تعهد و التزام داشته و هیچ وقت تمایلی به غیبت و ترک خدمت به عنوان دو واکنش منفی رفتاری در سازمان نشان نمی دهند.
خلاصه ماشینی:
"طبق این معیار دستهای از ترک خدمتها همچون تمایل به خروج از سازمان بدلیل پرداخت بیشتر در جای دیگر،تحت کنترل سازمان بوده و اجتنابپذیر میباشند و دستهای دیگر همچون نیاز شاغل به ماندن در خانه و یا تغییر مسیر شغلی و حرفهای جهت رشد بیشتر،تحت کنترل سازمان نبوده و اجتنابناپذیر هستند.
شکل(5)نقش توانایی در فرایند ترک خدمت (به تصویر صفحه مراجعه شود) یعنی این که هر چه توانایی انجام کارها در سطح پائینتری باشد، احتمال ترک خدمت به لحاظ سهولت حرکت و افزایش تمایل به خروج از سازمان بیشتر میگردد و هر چه ماهیت شغل روشن و واضح بوده و نوع وظایف،تکراری و کسلکننده نباشد تمایل به ترک خدمت در سطح پائینی قرار میگیرد.
ب-منابع و مزایا:در سالهای اخیر محققین به این نتیجه رسیدهاند که وجود یک نرخ متعادل ترک خدمت در سازمان،میتواند اثرات مثبتی را برای آن سازمان در برداشته باشد که میتوان از جمله اغلب محققین مطالعات خود را با این فرض آغاز میکنند که ترک خدمت کارکنان،پدیدهای غیرکارکردی و نامطلوب است و باید حد امکان،آنرا کاهش دهیم و از روند گسترش آن جلوگیری نماییم.
عمدهترین نگرشهای شغلی که رابطه آنها با مسئله ترک خدمت مورد مطالعه قرار گرفته و در این مقاله بدانها اشاره شد،عبارتند از"رضایت شغلی،غیبت و عدم حضور مناسب و موثر در کار،تعهد سازمانی و عملکرد شغلی"که در مجموع،بهبود آنها منجر به افزایش نوآوری و خلاقیت در کار،افزایش کارآیی و بهرهوری و کاهش میزان ترک خدمت کارکنان در سازمان میگردد."