چکیده:
بنای این تحقیق بر این پرسش گذاشته شده است که یک متن روایی باید چه معیارهایی داشته باشد که آن را بتوان نوع ادبی غنایی به شمار آورد. برای پاسخ به این سوال، نگارنده با روش توصیفی – تحلیلی سعی کرده است ویژگیهایی را که در داستانهای برجستۀ عاشقانه عامل روایی را در برابر عامل غنایی کم رنگ میکند، نشان دهد. عواملی مانند توصیف کشمکشهای عاطفی، وجوه شعری و غنایی، استفاده از زبان غنایی، حضور من راوی در متن، از مهمترین مولفههایی است که فراوانی و گسترش آن در یک متن، عنصر روایت را کم رنگ تر از عنصر غنایی جلوه میدهد. بنابراین در داستانهای عاشقانۀ غنایی مخاطب با صحنههایی رو به رو میشود که منشاء آن عواطف و احساسات گوینده یا شخصیت داستان است. در چنین متنی کارکرد شعری (ادبی) و عاطفی متن بر کارکرد ارجاعی آن غالب است.
The question this article is to answer is on the basis of what criteria a narrative text could be classified as lyric literature. Trying to give an answer to this question, the author has used a descriptive-analytic methodology to indicate which properties, in prominent love story, lessen the importance of narrative factors versus lyric ones. Such factors as description of emotional tensions, poetic and lyric facets, using lyric language, and the presence of the narrator’s ego in the text are among the main components the extension of which in the text decreases the prominence of narrative and leads to the significance of lyric. Accordingly, in lyric love stories, a reader may encounter some scenes the source of which are mainly the emotions and feelings of the story character or narrator. In such texts, the poetic and emotional function is more dominant than the referential one.