خلاصه ماشینی:
"1-خلق دانش و ارزیابی اعتبار آن 2-حفظ و نگهداری اطلاعات 3-انتقال دانش پردازش شده به دیگران که این کار از طریق تکنولوژی اطلاعات صورت میگیرد مساله جهانی شدن اقتصاد و ایجاد رقابتهای شدید بین دانشگاههای در سطح جهانی و تاسیس دانشکدههای مختلف از طریق آمریکا و اروپا در کشورهای آسیایی،نشان از آن دارد که دنیا تغییر کرده است و ما در یک محیط ناآشنا هستیم که چارهای نداریم جز اینکه در آیندهای نه چندان دور درگیر رقابت جهانی گردیم.
حال با این اوصاف آیا مدرک را یک نهاد تایید کند یا خیر اهمیت دارد یا اینکه بازار خود یک سطح از تضمین کیفیت را برای آن مشخص خواهد کرد؟ البته فکر میکنم اکثریت همکاران محترم متفق القول چنین فرایندی را دور از ذهن بدانند چون فکر نمیکنیم که تعلیم و تربیت یک محصول کیفی است که صرفا بازار ارزش آن را تعیین کند.
آنچه که بایستی مورد توجه قرار گیرد این است که چرا بایستی وارد سیستم آموزش از راه دور بشویم؟آیا جهانی شدن اقتصاد باعث جهانی شدن تعلیم و تربیت شده است؟آیا چون دیگران رفتهاند ما هم باید از قافله عقب بمانیم؟بایستی دید این شیوه تعلیم و تربیت چگونه با رسالت دانشگاه یا دانشکده تناسب پیدا میکند.
درست مثل ارزشیابی تحقیقات که البته یک فرایند بسیار مشکل می باشد چون غیر از دانشگاهها و موسسات فنی،کارفرمایان و عرضه کنندگان چرا بایستی وارد سیستم آموزش از راه دور بشویم؟آیا جهانی شدن اقتصاد باعث جهانی شدن تعلیم و تربیت شده است؟آیا چون دیگران رفتهاند ما هم باید از قافله عقب نمانیم؟ خصوصی دروس نیز در این فرایند مشارکت دارند."