Skip to main content
فهرست مقالات

ماهیت استراتژی

نویسنده:

مترجم:

(4 صفحه - از 6 تا 9)

کلید واژه های ماشینی : استراتژی، استراتژیک، فرصتهای استراتژی منافع استراتژیک، سازمان، رقابت، رویکرد، تفکر استراتژیک، استراتژی منافع استراتژیک در کار، رقبا، منافع

خلاصه ماشینی:

"بروس هندرسون صاحبنظر برجسته و مؤسس گروه مشاورین‌ بوستون استراتژی را ایجاد یک مزیت منحصربه فرد برای تمایز سازمان از رقبا تعریف می‌کند و اساس کار را مدیریت این تمایز می‌داند. به عبارت دیگر وجود رقابت و محدودیت منابع سبب‌ می‌شود که در رویکرد استراتژیک صرفا محدوده خاصی از فعالیتها مورد توجه قرار گرفته و قدرت رقابت در همان زمینه‌ کسب گردد،در نتیجه بهره‌وری و بهره برداری حداکثر از منابع‌ در اختیار اجتناب‌ناپذیر شود. به منظور تحقق موفقیت‌آمیز اهداف استراتژی رقابتی لازم‌ است به 3 سؤال مهم پاسخ روشن داده شود: 1-مشتری سازمان کیست(چه کسی؟)،2-چه کالا و خدماتی برای مشتریان مورد نظر سازمان عرضه‌ می‌شود(چه چیزی؟)،3-سازمان چگونه این کالا و خدمات را عرضه می‌کند(چگونه؟)یک سازمان برای دستیابی به موفقیت‌ باید محدوده فعالیت خود را در بازار تعیین،مشتریان خود را شناسایی و ارزشی را که می‌خواهد در قالب کالا و خدمات برای‌ آنان بیفزاید مشخص سازد. هامل‌ بر اساس مطالعات خود 5 توصیه جهت خلق استراتژی و فراهم‌ شدن زمینه ظهور آن ارائه کرده است: 1-استقبال از پیشنهادات و مشارکت اعضای سازمان؛ 2-گفتگوهای جدید احتمال خلق استراتژی جدید را افزایش می‌دهد؛ 3-بهره‌گیری از احساسات اکتشافی و میل به تغییرپذیری‌ افراد؛ 4-بهره‌برداری از دیدگاههای جدید جهت تعریف حیطه‌ فعالیت،تواناییهای تازه شرکت و نیاز مشتریان؛ 5-تجارت جدید و آزمون عملی ایده‌های کسب شده در عرصه بازار،نکات ارزشمندی جهت خلق استراتژی به همراه‌ دارد. برای توسعه قابلیتهای سازمانی دو رویکرد وجود دارد:در رویکرد پیش‌نگر استراتژیست با الهام از دیدگاه خود و روند کار آینده را پیش‌بینی کرده و با این امید که در زمان بروز فرصت‌ بالقوه برای بهره‌برداری از آن باید مهیا باشد،در جهت‌ دستیابی به قابلیتهای مورد نیاز آینده سرمایه‌گذاری می‌کند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.