چکیده:
تقوا از واژگان کلیدی قرآن است که درک مفهوم آن در بستر قرآن کریم در سیر انسان به سوی کمال کارگشاست. این معنا در مفهوم قرآنی از جایگاه ویژه و خاصی برخوردار است؛ از سوی دیگر تقوا امری نیست که انسان بتواند بر پایه عقل خویش، راههای دستیابی به آن را کشف کند؛ ازاینرو قرآن در آیه 115 سوره توبه بیان میکند که تبیین راهها و زمینههای تحصیل تقوا از اموری است که میبایست از جانب خدا روشن و بیان گردد؛ بنابراین کشف حقیقت تقوا بر پایه کشف لایههای آن از طریق قرآن کریم است. از جمله راههای کشف معنای تقوا معناشناسی این واژه در قرآن است. از طرفی یکی از راههای شناخت ویژگیهای هر چیز، معرفتیافتن به مواردی است که در تضاد با آن هستند. در این مقاله واژگانی که در قرآن کریم در تضاد با این واژه برای دریافت این مفهوم بهکار رفتهاند، واکاوی و تحلیل شدهاند که کفر، عدوان، ظلم، کبر، فساد، فجور، اسراف، خسران، خیانت و اختیال از آن موارد میباشد. همچنین تلاش شده است با واسطه مقابلها، به معنای حقیقی تقوا نائل شویم.
The Qur'an whose wisdom of descent is the guidance of the universe، in order to achieve this، has set a path for man's journey towards the purpose of creation. To secure this path and progress، there are elements that human benefit from it by grabbing to it and assuming Quranic manners. Among the ighest of those components، is piety (taghva). The plurality of verses includes virtue sign of the attention of the Creator to this component and its efficacy in the perfection of individuals. The proper understanding of Quranic components، especially piety، is one of the things that need to be addressed. The discovery of the truth of piety is based on the discovery of its layers through the Holy Qur'an. Among the ways of discovering the meaning of piety is the semantics of this word in the Qur'an. On the other hand، there are ways to know the characteristics of each case، Understanding the things that are in conflict with it.In this article، the words are analyzed that in the Holy Quran in contradiction with this word، they have been used to understand thisconcept which are some of them blaspheme، enmity، oppression، pride، corruption، libertanism، extravagance، loss، disloyalty، rebellion. We tried to achieve the true meaning of piety through the intermediary of the concepts of opposite.
خلاصه ماشینی:
"این مهم در آیات «قل أ أنبئکم بخیر من ذلکم للذین اتقوا عند ربهم جنات تجری من تحتها الأنهار خالدین فیها و أزواج مطهرة و رضوان من الله و الله بصیر بالعباد» (آل عمران: 15)، «و سارعوا إلی مغفرة من ربکم و جنة عرضها السماوات و الأرض أعدت للمتقین» (آل عمران: 133)، «لکن الذین اتقوا ربهم لهم جنات تجری من تحتها الأنهار خالدین فیها» (آل عمران: 198)، «إن المتقین فی جنات و عیون» (حجر: 45) و بسیاری از آیات دیگر اشاره شده است؛ لذا از تقابل بهشت و جهنم به تقابل متعلق آنان یعنی تقوا و کفر دست مییابیم.
د) از دیگرطرق برای اثبات تقابل، وعدهگاه میان مسرفان و متقین میباشد؛ یعنی چنانکه در آیه شریفه «و أن المسرفین هم أصحاب النار» (غافر: 43) مسرفان اهل جهنم معرفی گشتهاند، در مقابل متقین در آیات «قل أ أنبئکم بخیر من ذلکم للذین اتقوا عند ربهم جنات تجری من تحتها الأنهار خالدین فیها و أزواج مطهرة و رضوان من الله و الله بصیر بالعباد» (آل عمران: 15)، «و سارعوا إلی مغفرة من ربکم و جنة عرضها السماوات و الأرض أعدت للمتقین» (آل عمران: 133)، «لکن الذین اتقوا ربهم لهم جنات تجری من تحتها الأنهار خالدین فیها» (آل عمران: 198)، «إن المتقین فی جنات و عیون» (حجر: 45) و بسیاری از آیات دیگر به وعده بهشت خطاب گشتهاند که این نکته کاشف از تقابل میان تقوا و اسراف میباشد."