Skip to main content
فهرست مقالات

نقش فرهنگ در پیشبرد اهداف استراتژیک سازمان ها

نویسنده:

کلید واژه های ماشینی : استراتژی، فرهنگ، سازمان، استراتژیک، پیشبرد اهداف استراتژیک سازمان، اهداف استراتژیک سازمان ها، نقش فرهنگ در پیشبرد اهداف، مدیران، مدیریت استراتژیک، مدیریت

خلاصه ماشینی:

"از سوی دیگر در مباحث مدیریت استراتژیک سازمانها می‌بایست‌ به این نکته توجه شود که اگر چه طرحهای استراتژیک سازمانها توسط متخصصین و استراتژیست‌ها بنا نهاده می‌شود ولیکن در مرحله اجرا لزوم‌ همکاری و همراهی مدیران عالی،مدیران میانی و پرسنل اجرایی سازمان‌ را طلب می‌کند و در مراحل مختلف تدوین،اجرا و ارزیابی استراتژی‌ سازمانها می‌بایست استراتژی فرهنگی را نیز لحاظ کنند تا به میزان تطابق‌ بیرونی و انسجام درونی اهداف خود بپردازند. در این پژوهش ضمن بررسی ابعاد مختلف فرهنگ و تشریح‌ خصوصیات اصلی یک فرهنگ به نقش همسو بودن ارزشها و باورهای‌ افراد یک سازمان به ویژه باورهای مدیران عالی،مدیران میانی‌ و پرسنل اجرایی در جایگاه و موقعیت مؤسسات قتصادی و تولیدی‌ و صنعتی در جهان کنونی و کسب برتری نسبی شرکت‌ها با همان‌ امکانات موجود و از طریق اعمال مدیریت فرهنگی سازمان پرداخته شده‌ است. به طور کلی پیچیدگی سیستمهای فوق را می‌توان در شکل زیر نشان داد: (به تصویر صفحه مراجعه شود) همان‌طور که در شکل آورده شده است فرهنگ برای اجتماع و جامعه‌ قابل تعریف است و در این حوزه مورد بررسی قرار می‌گیرد. فرآیند اعمال‌ مدیریت فرهنگ و استفاده بهینه از فرهنگ موجود و همسو ساختن‌ باورهای ناسازگار را می‌توان در سازمانها از طریق مدل‌سازی تغییرات به‌ صورت زیر نشان داد: شکل 3-مدل‌سازی تغییرات برای باورهای ناسازگار (به تصویر صفحه مراجعه شود) نتیجه‌گیری: فرهنگ می‌تواند یا آرمانی باشد یا موجود. زیرا برخی هنجارها و موازین خاص خود را دارد یکپارچه کردن فرهنگ می‌بایست با یکپارچه کردن خرده فرهنگ‌ها و در یک ردیف قرار دادن آنها با حرکت استراتژیک سازمانها باشد تا موقیت‌ سازمان را موجب گردد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.