خلاصه ماشینی:
"توافق بر سر بازدید رسمی کارخانه و تبادل بهترین شیوههای کار در میان یک گروه،مثال دیگری بر آن است که چطور روابط گروه میتواند کارایی تولید شرکتهای عضو را بالا ببرد،در حالی که چنین روابطی میتواند در میان انواع گروهها از جمله صنایع گستردهای انجام شود،آنها میتوانند در سطح یک گروه استراتژیک نیز بوجود آیند.
مثال آثار پویا در مورد روابط گروه شامل توافقنامههای همکاری بین اعضای گروه از شرکتها میتواند بواسطه حمایت مشترک از توسعه فناوریهای جدید، پیشرفتهای فناوری را باعث شود که در غیر این صورت انجام دادن آن برای خود شرکت مشکل است.
گستره روابط استراتژیک میتواند از تبانی هدفمند در بحث موارد عدم اطمینان،روابط غیر مشارکتی تا تحقیق و توسعه دوجانبه که کارآیی را بالا میبرد و یا سایر سرمایهگذاریهای مشترک و تا انواع مختلف آثار گروهی بر ایجاد تمایز باشد.
در بازارهای عامل روابط استراتژیک و هماهنگی میان اعضاء گروه میتواند به قدرت خریدار ختم شود که این امر به آنها اجازه میدهد محصولات را کمتر از قیمتهای رقابتی خریداری کنند.
در مورد آثار اثر بخش گروهی،اگر هزینههای اعضای گروه نسبت به میانگین صنعتی کاسته شود،ممکن است تأثیر بر سودآوری مستقیم باشد،در نتیجه افزایش کیفیت میتواند از امتیاز قیمت کیفیت برای اعضا گروه در مقایسه با شرکتهای خارج از گروه حمایت کند.
این موانع خود شکل یک دسته از سرمایهگذاریهای تخصصی را بخود می گیرند که اعضای گروه بطور مشترک ایجاد کردهاند اما ضرورتا در ارتباط با طرفهای مقابل آنها نیستند.
ممکن است رفع موانع با این ابزارها به شکل مناسب از تقلید و رقابت توسط شرکتهای خارج از گروه جلوگیری کند و بدینوسیله امتیازات سودبخش شرکتهای عضو را حفظ نماید."