چکیده:
مطالعه و دقت در نگاه قرآن به زن از بعد انسانی،این حقیقت را آشکار میسازد
که زن در این بعد هیچ تفاوتی با مرد ندارد.زیرا خداوندانسان را آفرید و بنابر
قانون زوجیت او را به دو صنف زن و مرد تقسیم کرد. بنابراین، از جهت خلقت
هیچ یک بردیگری برتری ندارد. قرآن زن را انسانیتکریم شده میداند با
وجودی کامل و شایستگی بسیار.او انسانی است که خداوند ابزارهای هدایت را در
اختیارش گذاشته تا به سوی سعادت و کمالره بسپارد.او انسانی است مکلف که
در همه موارد مخاطب قرآن قرار می گیرد.
اوباید همه دستورات الهی را انجام دهد و از مناهی دوری گزیند تا در برابر،
بهترین پاداش ها را بگیرد.او رسالتی عظیم در عرصه زندگی بر دوش دارد واز
حقوقی انسانی برخوردار میباشدو می تواند به مقامی دست یابد که خداوند او را
به عنوان اسوه و نمونه برای افراد با ایمان معرفی کند.
خلاصه ماشینی:
"(نک:قیامه /38ـ 39) این دو جنس انسان نه تنها در به وجود آمدن از نطفه یکسان می باشند، بلکه هر دو درمسیر زمان به یک نفس وموجود زنده منتهی میشوند که زوج آن نیز از خودش خلق شده است و تمام انسانها از این دو به وجود آمدهاند که بعضی مرد و بعضی زن شدهاند.
2. ارسال پیامبران گرچه خداوند در وجود انسان فطرت الهی و عقل قرار داده است،اما از آنجا که انسان موجودی دو بعدی و نیز مختار است و اکثرا هم تحت تأثیر بعد جسمانی و نفسانی خود راه نادرست را در پیش میگیرد،برای رسیدن به سعادت نیاز به راهنما و هادی دارد.
(نهج البلاغه،ح/ 252؛ آمدی، 176) خداوند در آیات قرآن به مردم تکلیف کرده که به او و پیامبر اسلام (ص ) و نیز همه پیامبران و رسولان قبلو کتابهای آسمانی نازل شده برای آنها و همچنین به ملائکه و قیامت ایمان بیاورند.
حق مالکیت زن را می توان از آیاتی که خداوند به طور عام دستور پرداخت زکات می دهد (بقره /227؛مائده/55؛حج/78) و نیز آیهای کهپرداخت زکات را از ویژگیهای زنان مؤمن میداند(توبه/71) و یا صدقه دادن را از صفات آنها می شمارد(حزاب /35) به دست آورد.
(مفید،1/136؛ اربلی،1/218؛ ابن شهر آشوب،3/196؛ مجلسی،21/130) همچنین اسلام به زن مسلمان این حق را داد که اگر نتوانست در محیط شرک وظیفهٔ دینی اش را انجام دهد، به دیار اسلام هجرت کند و به مسلمانان نیزخطاب کرد که پس از امتحان زن مسلمان،او را پناه دهند و نزد مشرکان باز نگردانند."