Skip to main content
فهرست مقالات

آزادی در آرای مفسران

(4 صفحه - از 89 تا 92)

خلاصه ماشینی:

"این حرکت نوین را که از زمان سیدجمال الدین اسدآبادی شروع شده، تحت عناوین مختلف مانند اندیشه اصلاحی دینی، حرکات احیاء و جریان تجدید حیات دینی از آن یاد می‌کنیم. برخلاف عبده، سیدقطب میان ابعاد تمدنی و سیاسی غرب، تمایزی قائل نمی‌شود؛ زیرا تمامی دستاوردهای غرب، ناشی از جاهلیت جدید، نفی خدا، و شرک جدید است و باید در مقابل آن ایستادگی کرد. شما واژه‌های جاهلیت و حاکمیت الله‌ که واژه‌های ابداعی مودودی است و سیدقطب به کار می‌برد را در آثار مرحوم طالقانی از جمله در تفسیر ایشان با همین تعابیر پیدا می‌کنید. تعجب برانگیز است وقتی تفسیر المیزان را می‌خوانیم، آدمی از عمق اندیشه این فیلسوف بزرگ در حیرت فرو می‌رود، اما وقتی به آیات جهاد می‌رسیم که ببینیم آن گونه ایشان بسته است که ذره‌ای به آزادی دینی و حتی آزادی سیاسی (اگر بخواهیم منصفانه قضاوت بکنیم) معتقد نیست."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.