Skip to main content
فهرست مقالات

اندیشه: خاستگاه عرفان اسلامی

نویسنده:

کلید واژه های ماشینی : عرفان ،تصوف ،صوفیان ،اسلامی ،اشراق ،نور ،سهروردی ،حکمت اشراق ،عارفان ،تصوف و عرفان اسلامی ،عرفان اسلامی ،دین ،خدا ،صوفیان اسلامی ،انسان ،جهان ،عرفان تصوف بر فلسفه عقلی ،حافظ ،عشق ،فلسفه ،قرآن ،اشعار ،تصوف اسلامی ،سی‌مرغ ،تفسیر ،بنیاد ،هستی ،فلسفؤ ،دیدار با سی‌مرغ ،حکمت اشراقی ایران باستان

خلاصه ماشینی:

"(6) مولوی نیز می‌گوید: منبسط بودیم و یک جوهر همه بی‌سر و بی‌پا بدیم آن سر همه یک گهر بودیم همچون آفتاب بی‌گره بودیم و صافی همچو آب(7) یا: اختلاف خلق از نام اوفتاد چون به معنی رفت آرام اوفتاد (8) بر بنیاد نظریه «وحدت وجود»اشعاری مانند اشعار حافظ را نیز، به همین سان تفسیر کرده‌اند: عکس روی تو چو در آینه جام افتاد عارف از خنده می در طلب خام افتاد حسن روی تو به یک جلوه که در آینه کرد این همه نقش در آیینه اوهام افتاد (9) می‌گویند مراد از آن «اعیان ثابته است. به هر حال می‌توان گفت چنین اختلاف‌هایی نتیجه موقعیت‌های جغرافیایی، تاریخی، فرهنگی، تجربه زندگانی و روش‌های متفاوت سیر و سلوک و تفکر نظری و الزامات عملی بوده است، و گاه نیز «تضارب آرایی» از این دست به روشن‌تر کردن بیشتر مشکل‌ها یاری داده، باری آن جا که «سیروسلوک مختلف می‌افتد»، تأویل‌ها و تفسیرها نیز تفاوت می‌یابد و هرکسی بر حسب فهم و ادراک خود، عمل می‌کند و سخن می‌گوید اما اصل قضیه که خداشناسی و کمال بیشتر راهرو است بر جای خود باقی است. (26) حافظ نیز در این زمینه می‌گوید: دیدن روی ترا دیدؤ جان بین باید وین کجا مرتبؤ چشم جهان‌بین من است؟(27) غزالی درباره روءیت الهی در جهان آراء متضادی به دست داده است و از کیفیت این دیدار با احتیاط سخن گفته است اما ابوالحسن دیلمی همراه با یادآوری «حدیث روءیت» نکته‌هایی را بیان می‌کند تا بگوید جلوؤ حق در حدیث «رأیت ربی فی احسن صورة» دیدن در خواب است: دلیل آن‌که حسن، انگیزؤ محبت است و سر حق در حسن به محبت آشکار می‌گردد آنست که نبی(ص) گفت: پروردگار خود را در زیباترین صورت دیدم."

صفحه:
از 40 تا 47