خلاصه ماشینی:
"شعار نهضت این بود: فسانه گشت و کهن شد حدیث اسکندر سخن نو آر که نو را حلاوتی است دگر کوشایی هنری، فرهنگی نشریة انگلیسیزبان شورای عالی فرهنگ و هنر (مرکز تحقیقات و هماهنگی فرهنگی) در 1976/1355، تحت عنوان: نقاشی و پیکرهسازی معاصر ایران، نوشت: از سالهای50- 1945/ 29- 1328 به بعد نقاشی معاصر ایران- در عرصة مجادلة کهنه و نو- از طریق نقاشیها و نوشتههای جلیل ضیاءپور وارد مرحلة تازهای شد.
1335- مسافرت به ایتالیا به عنوان نمایندة ایران در بیینال 1956 نمایشگاه بینالمللی نقاشی در ونیز و بررسی ضمنی به وضع هنرمندان ایران مقیم دیگر کشورهای اروپایی و بررسی فرهنگ عامه در استان گیلان و تشکیل نمایشگاهی از وضع عمومی مردم آن سامان در کاخ ابیض (به درخواست اداره کل هنرهای زیبای کشور) و رئیس آموزش هنری سمعی و بصری و محقق نقوش زینتی در نواحی شرقی و جنوبی ایران و مسافرت به این منظور به سیستان و بلوچستان و کرمان، فارس و جزایر و کلا مسافرت سهساله به تمام نواحی ایران به عنوان تحقیق فرهنگ و هنر عامه.
1329- سخنرانی در رادیو تهران، تحت عنوان: هنر نقاشی در گذشته و حال، هفتهنامة آذرپاد (شماره 2).
1329- سخنرانی در انجمن فرهنگی ایران و فرانسه در تهران، روز افتتاحیة نمایشگاه نقاشی آقای عبدالمجید مجیدی، تحت عنوان: هنر هر دورهای تابع زندگی جبری محیط و اقتصاد آن دوره است، هفتهنامة آذرپاد (شماره 9).
1329- سخنرانی در محل جمعیت فرهنگی آناتول فرانس، روز افتتاحیة نمایشگاه نقاشی آقای بهمن محصص، تحت عنوان: نقش اشکال هندسی در عصر ماشین، هفتهنامة آذرپاد (شماره 9)."