چکیده:
مقالة حاضر تلاشی است در جهت نقد و تحلیل کتاب زنان پردهنشین و نخبگان
جوشنپوش نوشته فاطمه مرنیسی. نویسندة کتاب با تکیه بر دو منبع تاریخی؛ تاریخ طبری
و سیرة ابن هشام تحلیلهای خود را ارائه کرده است.
محدودیت منابع مورد استفاده نویسنده و عدم اتقان علمی آنها، همچنین عدم رعایت
شاخصههای پژوهش در تحلیل و نقد مطالب، کتاب حاضر را از جهات بیشماری قابل تأمل
ساخته است. اما لغزش نویسنده در چند جا نمود بیشتری دارد که میتوان به موارد زیر
اشاره کرد: استنباط اشتباه از آیه 53 سورة احزاب، روش نادرست نویسنده در نقد احادیث
مذمت زنان و سرانجام ترسیم چهرهای نادرست از پیامبر اسلام (ص).
خلاصه ماشینی:
"نویسنده اگرچه این نظر را رد میکند اما بعد از رد بدون دلیل و القاء شبهه به ذهن خواننده، خود علتی را بیان نمیکند، در حالی که برای آگاهان در این حوزه روشن است که اختلاف میان فقهاء شیعه و اهل سنت در زمینة مسائل عبادی، تنها منحصر به این دو مورد نمیشود بلکه با قاطعیت میتوان ابراز کرد که در تمام ابواب فقهی از طهارت، نماز، روزه، حج و غیره گرفته تا دیگر ابواب غیرعبادی، تفاوتهای بسیار زیادی وجود دارد.
آیة مورد نظر چنین میگوید: «ای مؤمنان، به خانههای پیامبر داخل نشوید مگر آنکه اذن دهد و بر سفرة طعامش دعوت کند در آن حال هم نباید زودتر از وقت آمده و به ظروف غذا چشم انتظارگشائید بلکه موقعی که دعوت شدهاید بیایید و چون غذا تناول کردید زود از پی کار خود متفرق شوید نه اینکه آنجا به سخنرانی و سرگرمی و انس بپردازید که این کار پیغمبر را آزار میدهد و او از روی شرم به شما، اظهار نمیدارد ولی خدا را از شما بر اظهار حق خجلتی نیست و هر گاه از زنان رسول کالائی میطلبید از پس پرده بطلبید که حجاب برای آنکه دلهای شما پاک و پاکیزه بماند بهتر است» (احزاب، آیه 53).
افسانهای که مرنیسی با تکیه بر تاریخ طبری نقل کرده شخصیت پیامبر عظیمالشأن اسلام را به گونهای دیگر ترسیم میکند و به نظر میرسد این مطالب مورد اعتماد خود طبری نیز نبوده است زیرا او در کتاب تفسیر خویش به نقل این داستان نپرداخته و حتی اشارهای بدان نکرده است و همین نشانگر آن است که از نظر وی آنقدر استحکام نداشته تا در تفسیر آیه از آن بهره گیرد."