چکیده:
در ایران، کارآفرینی پدیدهای بسیار نو و پژوهشها بهویژه در مورد
کارآفرینی زنان، بسیار محدود میباشد. همچنین، بهرغم اینکه در سالهای اخیر شاهد
تمایل بیشتر زنان ایرانی، به مشارکت اقتصادی و اجتماعی و خصوصا تحصیلات عالی هستیم،
قادر به بهرهمندی از مشارکت آنان در امور اقتصادی جامعه نمی باشیم. بهمنظور بررسی
عوامل فرهنگی- اجتماعی موثر در راه اندازی فعالیتهای اقتصادی کارآفرینانه توسط
زنان دانشگاهی ایران، پس از مرور ادبیات کارآفرینی زنان، فهرستی از عوامل فرهنگی
اجتماعی موثر بر ایجاد کسب و کارهای جدید بدست آمد. به منظور تعیین عوامل فرهنگی
اجتماعی موثر بر ایجاد کسب و کارهای زنان دانشگاهی ایران، پرسشنامهای طراحی و پس
از اصلاح بر اساس نظرات خبرگان کارآفرینی و انجام پیش آزمون، در جامعه نمونه ایران
مورد سنجش قرار گرفت. نتایج نشان میدهد که از میان عوامل فرهنگی _ اجتماعی که شامل
نگرش موافق اطرافیان به زن کارآفرین، ارزشها و باورهای جامعه، وجود الگوی نقش در
اطرافیان، برقراری تعادل بین خانواده و کار، آموزش و محرکهای محیطی میباشد، تنها
عامل تقویت کننده، نگرش موافق اطرافیان به زن کارآفرین می باشد و سایر عوامل در این
امر بیتاثیر هستند.
خلاصه ماشینی:
"________________________________ [1]- Brockhaus [2]- Nord [3]- Hisrich [4]- Fulop [5] -Pellegrino [6] -Reece [7]- Honig [8] -Haftel [9] -Martin [10] -Neider [11] -Ufuk [12] -Ozgen [13] -Rani مطالب بیان شده، نشان دهنده گوشهای از ایفای نقشهای مختلف زنان کارآفرین ایرانی، در زمان راهاندازی کسب و کار مستقل خود میباشد.
لذا راهکارهای زیر ارائه میگردد: · ترویج فرهنگ کارآفرینی در جامعه از طریق معرفی کارآفرینان شاخص و اهدای جوایز، شناساندن اهمیت و ارزش کارآفرینان در اقتصاد جامعه، ارزش نهادن به کارآفرینی زنان و معرفی زنان کارآفرین موفق به منظور افزایش خودباوری، اعتماد به نفس و انگیزه کار آفرینی در دختران جوان · در دید بلند مدت، ایجاد ارزشها و باورهای مثبت کارآفرینی در نظام آموزشی کشور · · معرفی فرصتهای کارآفرینی و بیان جذابیتهای کارآفرینی از زبان کارآفرینان به منظور گسترش کارآفرینی به عنوان یک انتخاب شغلی برای جوانان · کمک به حل مشکل تضاد نقشها با آموزش افراد خانواده در تغییر توقعات و کارایی خود، توزیع مناسب مسئولیتها میان اعضا خانواده، انجام هماهنگیهای لازم در کارهای خانه و نگهداری از فرزندان · ارائه آموزشهای کارآفرینی در قالب آموزشهای فنی و حرفهای، دورههای آموزشی کوتاه مدت، سمینارها و کارگاههای تقویت مهارتهای کارآفرینی با توجه به اینکه اکثر پژوهشهای انجام شده در زمینه کارآفرینی زنان، در کشورهای توسعه یافته غربی بوده است، این تحقیق، با بررسی محیط فرهنگی اجتماعی کارآفرینی و تاثیر این عوامل در ایجاد کسب و کار توسط زنان، در کشوری با بافت سنتی، فرهنگ و باورهای کاملا متفاوت از کشورهای غربی، توانست علاوه بر ارائه راهکارهای لازم جهت توسعه کارآفرینی زنان در ایران، بر دانستههای ما از محیط فرهنگی_اجتماعی کارآفرینی در کشورهای در حال توسعه بیافزاید."