چکیده:
پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش تعاملی مشارکت ورزشی و ویژگی شخصیتی کمالگرایی بر تحول روانی ـ اجتماعی دختران نوجوان شهر تهران انجام شد. بدینمنظور 75 دانشآموز دختر نوجوان فعال که به طور منظم در فعالیتهای بدنی شرکت داشتند و 80 دانشآموز نوجوان غیرفعالی که در این فعالیتها هیچگونه مشارکتی نداشتند، از مدارس و باشگاههای ورزشی شهر تهران به صورت نمونهگیری دردسترس انتخاب شدند. ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش پرسشنامة کمالگرایی و پرسشنامة تحول روانی ـ اجتماعی هاولی (MPD) بود. از روشهای آمار توصیفی نظیر میانگین و انحراف معیار و آمار استنباطی نظیر تیمستقل و تحلیل واریانس عاملی با استفاده از نرمافزار اسپیاساس نسخة 15 برای تحلیل آماری یافتهها استفاده شد. نتایج نشان داد که بین ویژگی شخصیتی کمالگرایی و تحول روانی ـ اجتماعی در دختران فعال و غیرفعال تفاوت معنیداری وجود دارد و دختران فعال با کمالگرایی مثبت، تحول روانی ـ اجتماعی بیشتری نسبت به دختران غیرفعال با کمالگرایی منفی داشتند. بر اساس یافتههای پژوهش حاضر میتوان اینگونه استنباط کرد که تقویت مؤلفههای شخصیتی از طریق مشارکت ورزشی در دوران نوجوانی منجر به افزایش تحول روانی ـ اجتماعی و احساس کسب هویت در نوجوانان میشود.
The purpose of this study was to determine the interactive roles of sport cooperation and perfectionism personality characteristic in psychosocial development of active and non-active young girls in Tehran city. Therefore, 75 active female teenagers who have regularly participated in the physical activities; and 80 non active female teenagers who had no part in such activities have been chosen in a cluster sampling way from among the schools and the sport clubs in Tehran city. The necessary tools for this research were the Hawley Measures of Psychosocial Development and the Perfectionism Scale. Of the statistical methods which have been used in the statistical analysis of the data can be accounted as the descriptive statistics methods like average and standard deviation; the inferential statistics methods like independent t test, factorial ANOVA with the use of SPSS software, version 15. Results show that the level of personality traits of perfectionism and psychosocial development in active girls was higher than inactive girls. Psychosocial development in active girls with positive perfectionism traits was higher than inactive girls. Based on research results, it can be concluded that strengthen the personality traits through sports participation during adolescence leads to increased psychosocial development and identity in adolescent.
خلاصه ماشینی:
"ازاینرو، اهمیت توجه به مسائل نوجوانان و جوانان در کشوری که 70 درصد جمعیت آن نیروی جوان است، از یک سو و توجه به رسالت و نقشی که دختران امروز بهعنوان مادران فردای جامعه بر عهده دارند از سوی دیگر، و همچنین عنایت به نقشی که مشارکت ورزشی و تربیت بدنی میتواند از طریق نظام آموزشوپرورش برای پیشرفت تحصیلی و تعلیم و تربیت ویژگیهای شخصیتی و مراحل تحول روانی ـ اجتماعی دانشآموزان بر عهده داشته باشد، باعث میشود به سلامت جسمانی و روانی این قشر نگاه ویژهای داشته باشیم.
بهعلاوه، محققانی همچون آریس<FootNote No="110" Text=" Arise"/> (2004) و ترجستام، جوپیر و هنسانک<FootNote No="111" Text=" Terjestam, Jouper &amp;amp; Johanssonc"/> (2010) در پژوهشهای خود به این نتیجه رسیدهاند که دانشآموزان نوجوان فعال به دلیل صفات شخصیتی و تعامل اجتماعی برتر نسبت به دانشآموزان نوجوان غیرفعال، موفقیتهای تحصیلی و ورزشی بیشتری به دست میآورند و در موقعیتهای آموزشی و ورزشی به طور کارآمدتر و موفقتر ظاهر میشوند؛ ازاینرو، هدف پژوهش حاضر بررسی نقش تعاملی مشارکت ورزشی و ویژگی شخصیتی کمالگرایی بر تحول روانی ـ اجتماعی دختران نوجوان بود.
نتایج پژوهشهای ماوی<FootNote No="114" Text=" Mavi"/> (2004)، پاپینو<FootNote No="115" Text=" Papaioannou"/> و همکاران (2004) و پدرسن و سیدمن<FootNote No="116" Text=" Pedersen &amp;amp; Seidman"/> (2004) نیز بیانگر این امر است که فعالیت بدنی به دلیل ایجاد محیط مساعد برای یادگیری مهارتهای بنیادی، مشارکت و تعاون، ویژگیهای شناختی و انگیزشی، تواناییهای حرکتی و مهارتهای اجتماعی، جنبههای متنوع تحول روانی ـ اجتماعی را در فرد برمیانگیزد.
Student in Motor Behavior, Islamic Azad University, Tehran Central Branch Received: 2016/06/25 Accepted: 2017/01/04 Abstract The purpose of this study was to determine the interactive roles of sport cooperation and perfectionism personality characteristic in psychosocial development of active and non-active young girls in Tehran city."