چکیده:
هدف از پژوهش حاضر تأثیر محرومیت از خواب و مداخلة پسگستر بر یادگیری ناپیوستة مهارت پرتاب آزاد بسکتبال بود. تعداد 50 آزمودنی مبتدیاز بین بازیکنان پسر بسکتبال شهرستان بوکان با توجه به نمرات پرسشنامة کیفیت خواب پیتزبورگ انتخاب و بهصورت انتساب تصادفی (با توجه به نمرة پیشآزمون پرتاب آزاد بسکتبال) به پنج گروهِ خواب شبانة کامل، محروم از خواب، خواب شبانة کامل و مداخلة پسگستر، محروم از خواب و مداخلة پسگستر و توزیع جلسات تمرین با فاصلة کمتر از یک ساعت تقسیم شدند. برای سنجش اجرای تکلیف از آزمون تواناییهای هریسون استفاده شد و برای گروه مداخلة پسگستر پرتاب دارت در نظر گرفته شد. بخش اصلی پژوهش شامل آموزش و پیشآزمون، دو جلسه تمرین و آزمون یادداری بود. با توجه به تعریف یادگیری ناپیوسته اختلاف بین نمرات دستهکوشش نهایی جلسة اول با دستهکوشش ابتدایی جلسة دوم بهعنوان نمرة یادگیری ناپیوسته در نظر گرفته شد. به منظور تجزیهوتحلیل دادهها از آزمون تحلیلواریانس با آزمونهای تکراری، آزمون تحلیل واریانس یکسویه و آزمون تعقیبی توکی استفاده شد. نتایج نشان داد تفاوت بین گروههای مختلف پژوهش در یادگیری ناپیوسته (001/0P=) و نمرات یادداری (007/0P=) معنادار است. گروههای دارای فاصلة زمان استراحت کافی بین دو جلسه و استراحت کامل،سطح اجرای روز بعد آنها نسبت به روز قبل بالاتر بود. با توجه به این نتایج، افرادی که در حال یادگیری مهارت هستند، باید بر الگوی خواب و فعالیتهای روزانة خود نیز توجه داشته باشند تا یادگیری مهارت دچار اختلال نشود و از تمرین خود بهرة بالاتری ببرند.
خلاصه ماشینی:
"جو، یون، کو، کیم و هانگ<FootNote No="238" Text=" Joo, Yoon, Koo, Kim &amp;amp; Hong"/> (2012) تأثیر 24 ساعت محرومیت از خواب را بر عملکرد شناختی و هورمونهای استرس بررسی کردند و به این نتیجه رسیدند که محرومیت از خواب سطح توجه مداوم و حافظة کارکردی را کاهش و میزان هورمونهای استرس (کورتیزول، اپینفرین و نوراپینفرین) را افزایش داده است.
بر اساس تعریف یادگیری ناپیوستة ترمپ و پروتهآ (2010) و پژوهشهای آنها و همچنین گزارش پژوهشهای مشابه در این حیطه از جمله رابرتسون و کوهن (2006)، پرس، کازمیت، پاسکاللئون و رابرتسون<FootNote No="255" Text=" Press, Casement, Pascual-Leone &amp;amp; Robertson"/> (2005) و همچنین واکر و استیکگلد (2010) بخش اصلی تحقیق شامل تمرین همة گروهها در دو جلسة 90 دقیقهای در نظر گرفته شد.
مقایسة نمرات گروهها نشان داد آموزش مهارت پرتاب آزاد بسکتبال و دو جلسه تمرین 90 دقیقهای منجر به تغییرات معناداری در میانگین عملکرد و یادداری آزمودنیها میشود؛ با وجود این، در یکی از گروههای پژوهش این تغییرات دیده نشد (گروه خواب شبانة کامل و تداخل پسگستر؛ 083/0P=، 078/0F=).
براشرزکراگ، شادمهر و بیزی<FootNote No="256" Text=" Brashers-Krug, Shadmehr &amp;amp; Bizzi"/> (1996) اثرات چندین فاصلة زمانی در بین جلسات تمرین (از بدون استراحت تا چهار ساعت) بر تثبیت حافظه را آزمودهاند؛ هرچند کار آماری برای مقایسة فاصلههای زمانی مختلف فراهم نشده است، نتایج آنها نشان داد فاصلة تثبیت طولانیتر به یادداری بهتری منجر میشود.
M. Sc. of Motor Behavior, University of Semnan Received: 2015/09/01 Accepted: 2016/12/21 Abstract The aim of the current research was to investigate the effect of sleep deprivation and retroactive intervention on offline learning of basketball free throw skill."