چکیده:
هدف از پژوهش حاضر، بررسی ارزش ویژه برند تیم والیبال کاله مازندران بود. روش این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بوده و شیوه گردآوری دادههای آن میدانی میباشد. جهت انجام پژوهش، 338 نفر از تماشاگران مسابقه تیم والیبال کاله مازندران در ورزشگاه 2000 نفری پیامبر اعظم شهرستان آمل بهروش طبقهای متناسب انتخاب شدند و پرسشنامهای با 49 سوال را تکمیل نمودند. جهت گردآوری دادهها از پرسشنامه "راس، راسل و بنگ" (2008) استفاده شد و روایی صوری و محتوایی آن توسط اساتید این حوزه موردتایید قرار گرفت. همچنین، بهمنظور تعیین پایایی پرسشنامه از آلفای کرونباخ (86/ 0) بهره گرفته شد و برای آزمون مدل فرضی پژوهش، تحلیل عاملی تاییدی مورداستفاده قرار گرفت که درنهایت، 13 عامل پیشنهادی راس درمورد تیم کاله تایید گردید. نتایج نشاندهنده تاثیر 11 عامل نشان برند، رقابت، مزیت، تعامل اجتماعی، تعهد، تاریخچه تیم، ویژگی سازمانی، موفقیت تیم، بازی تیم، افراد غیربازیکن و ورزشگاه در بعد تداعیات ارزش برند و دو عامل همانندسازی و درونیکردن در بعد آگاهی از ارزش برند میباشد. همچنین، مشاهده میشود که هر 13 عامل موثر در ارزش برند تیم (معرفیشده ازسوی راس) درباره تیم والیبال کاله نیز موردتایید قرار میگیرند؛ بهعبارتدیگر، چنانچه مدیران تیمها و باشگاهها درصدد ایجاد و یا افزایش ارزش برای برند تیم خود هستند، باید متغیرهای مذکور را موردتوجه قرار دهند.
خلاصه ماشینی:
باشگاه ورزشی کالۀ مازندران که صاحب یکی از قویترین تیم های والیبال کشور بوده و با مقام هایی که اخیرا کسب کرده است ، در آسیا و جهان شناخته شده و درزمینۀ صادرات مواد غذایی نیز فعالیت چشمگیری دارد، یکی از همین باشگاه های ورزشی در داخل کشور است که تصمیم دارد به وسیلۀ بررسی ارزش برند خود و عوامل تأثیرگذار بر آن منابع جدید مالی را جذب کند؛ ازاین رو، در این پژوهش با استفاده از مدل "ارزش برند مبتنیبر تماشاچی ٤" (اس .
Ross, Russell & Lee ورزشگاه ، کارکنان غیر از بازیکن ، موفقیت و غیره بر ارزش برند تیم ورزشی اثرگذار دانسته شد (بیسکایا، کورا، راس ، روسادو و ماروکوجوا١، ٢٠١٣، ٢٨).
/ نشان تیم / رقابت / مزیت / تعامل اجتماعی / تعهد / تاریخچه تیم / تداعیات برند / ویژگی های سازمانی / موفقیت / بازی تیم / افراد غیر بازیکن / ورزشکار / همانندسازی / آگاهی از برند / درونی کردن شکل ١ـ مدل مفهومی پژوهش برگرفته از مدل راس ، راسل و بنگ (٢٠٠٨) 1.
IFI جدول ٢ ـ فرضیه های پژوهش ١ نشان تیم والیبال کالۀ مازندران در تداعیات ارزش برند تیم نقش دارد.
Carroll & Mulcahy مدیران تیم های ورزشی و به ویژه تیم کاله پیشنهاد داد و گفت که وجود یک ورزشگاه اختصاصی در مالکیت تیم میتواند در افزایش ارزش برند تیم نقش داشته باشد.