چکیده:
هدف از پژوهش حاضر، تحلیل محتوای کمی و روند مقالات مدیریت ورزشی چاپشده در نشریات علمی ـ پژوهشی ایران بود. بدینمنظور، نسخههای الکترونیکی موجود در هشت نشریۀ علمی ـ پژوهشی طی سالهای (1380) تا (1392) جمعآوری گردید و 710 مقاله موردبررسی قرار گرفت. روش بهکاررفته در پژوهش، روش تحلیل محتوا بود. ابزار مورداستفاده نیز یک چکلیست کدگزاریشده بود که روایی آن توسط متخصصان مدیریت ورزشی موردسنجش قرار گرفت. شایانذکر است که پایایی برگهها با استفاده ضریب توافق بین کدگزاران (آزمون اسکات) درحدود 85 درصد بهدست آمد. برای تجزیهوتحلیل اطلاعات نیز از دو روش آماری توصیفی (جداول و اشکال) و استنباطی (مجذور خی دو) استفاده شد. یافتهها نشان میدهد که حدود 45 درصد از مقالات مدیریت ورزشی مربوط به حوزۀ رفتار سازمانی میباشد. علاوهبراین، نشریۀ مدیریت ورزشی (حرکت) و مطالعات مدیریت ورزشی درمجموع، حدود 66 درصد از کل مقالات را پوشش میدهند. گرایش بهسمت بازاریابی، کارآفرینی و کسبوکار نیز از دیگر نتایج این پژوهش بهشمار میرود. بهطورکلی، تحلیل روند مقالات مدیریت ورزشی در حیطههایی موردبررسی حاکی از افزایش کمیت در گرایش مقالات، روشهای پژوهش، نرمافزارهای مورداستفاده و غیره بوده و روند صعودی آن آیندهای امیدبخش را برای این رشته متصور میشود.
خلاصه ماشینی:
سؤال دوم : روند مقالات علمی ـ پژوهشی مدیریت ورزشی چاپ شده در نشریات داخلی بین سال های (١٣٨٠) تا (١٣٩٢) به تفکیک گرایش ها و رویکردهای مختلف در مدیریت ورزش چگونه است ؟ سازمانی 160 بازاریابی 140 ورزش همگانی 120 ارتباطات و رسانه 100 مدیریت راهبردی 80 گردشگری 60 کارآفرینی و کسب و کار 40 اماکن ورزشی 20 مدیریت رویداد 0 متفرقه ١٣٩٢ ١٣٩٠ ١٣٨٨ ١٣٨٦ ١٣٨٤ ١٣٨٢ ١٣٨٠ شکل ١ـ تحلیل روند مقالات در گرایش های تخصصی مدیریت ورزشی همان طور که در شکل شمارة یک مشاهده میشود، تمامی گرایش های تخصصی مربوط بـه مـدیریت ورزش دارای روند صعودی میباشند که این نرخ رشد در گرایش هایی مانند رفتار سازمانی، بازاریـابی و مدیریت راهبردی نمایان تر اسـت .
جدول ٤ـ فروانی مقالات به تفکیک نرم افزارهای آماری روش های آماری فراوانی درصد 79/29 563 Spss 1/69 12 Lisrel 0/98 7 Expertchosie 0/42 3 Excel 0/98 7 Amos 3/80 27 Spss- lisrel 0/70 5 Spss-amos 4/22 30 Excel-spss سایر 56 7/88 سؤال هفتم : محتوای مقالات علمی ـ پژوهشی مدیریت ورزشی چاپ شده در نشریات داخلی به تفکیک نرم افزارهای مورداستفاده در مقالات چگونه است ؟ با توجه به جدول شمارة چهار، بیشترین میزان در ارتباط با نرم افزار مورداستفاده مربوط به نرم افـزار spss (٧٩/٢٩ درصد) بوده و کمترین آن به نرم افزار excel (٠/٩٨ درصد) اختصاص دارد.
دراین راستا، پیشنهاد میشود در پژوهش های آتی (از سال (١٣٩٠) تاکنون که روند صعودی مقالات بازاریابی آغاز شده است )، به تحلیل محتوای این گرایش تخصصی از مدیریت ورزش و مشخص کردن درصد سهم نرخ روند بخش های مربوط به آن پرداخته شود.