Skip to main content
فهرست مقالات

معرفی کتاب و پایان نامه

(9 صفحه - از 88 تا 96)

کلید واژه های ماشینی : شعر، نیما، شعر نیما، فرهنگ، قافیه، مصراع، زبان، سنت، شاعر، انگلیسی

خلاصه ماشینی: "قالب قابل توجه دیگری که در میان قالبهای محدود شعر کهن از نوآوری برخوردار است، مستزاداست که از افزودن پاره‌ای کوتاهتر از طول وزنی مصراعهای یک شعر در پایان هر مصراع پدید می‌آید که این پاره‌های افزوده، خود دارای نظم قافیه‌ای هستند بطوری که اگر هر دو پاره افزوده را به منزله دو مصراع در برابر هم بنویسیم، مجموع این بیتها شعری می‌شود که ابیاتش دارای قافیه یکسانند. شعرهای آزاد نیما، صورت و قالب را که در شعر کهن بر اصل تساوی وزنی ابیات و یا مصراعهای همه ابیات و بر اصل نظم مبتنی بر تکرار قافیه استوار بود با خروج از مسیر این دو اصل بکلی دگرگون کرد و زبان ادبی شعر کهن را با چشمپوشی از شروط و قواعد خاص آن و بی‌اعتنایی به اصل فصاحت و بلاغت، کنار گذاشت. بخشهای اصلی مباحث این کتاب براساس تغییر و تحول همان سه پایه اصلی در شعر نیما که اساس تجدد او را نسبت به شعر کهن باز می‌نماید، استوار شده و کوشش نویسنده بر آن است که خواننده در مسیر تجربه‌ها و بدعتهای او از سنت تاتجدد قرار گیرد تا دقیقا دریابد که نیما از کجا آغاز کرده و به کجا رسیده است و اعتبار و مقام او در شعر و ادب فارسی در چه حد و مرتبه‌ای است. در این فصل پس از بررسی اوضاع اجتماعی و فرهنگی، و دسته‌بندی شاعران معاصر براساس میزان سنتگرایی و نوآوری و همچنین نقد و ارزیابی آثار دو تن از نوگرایان سنتی، درباره تفاوتهای شعر آزاد(نیمایی)با شعر سنتی از دیدگاه پژوهشگران معاصر سخن گفته و به نظریات خود نیما یوشیج در این باب اشاره کرده است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.