Skip to main content
فهرست مقالات

عرفان و تصوف

(11 صفحه - از 38 تا 48)

کلید واژه های ماشینی : تصوف ،صوفی ،عرفان ،عرفان و تصوف ،صوفیه ،تعالیم ،تأویل ،عشق ،تعالیم صوفیان ،انسان ،عنوان مقاله ،دنیا ،محبت ،تعالیم صوفیه ،معانی ،زبان ،عرفا ،مرگ ،انسان کامل ،باطنی ،قرن پنجم ،اصول عرفان و تصوف ،سیر تکاملی تصوف و عرفان ،اسلامی ،عشق عرفانی نویسنده ،قدرت ،حقیقت ،اصول ،عشق و محبت ،تحول

خلاصه ماشینی:

"عنوان مقاله:تصوف از دنیا گریزی تا دنیا گرایی نویسنده:باقر صدری نیا مأخذ:نشریه دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تبریز، س 41، ش مسلسل 168(پاییز 1377)ص 90 تا 107این مقاله عهده‌دار بحث درباره یکی از گوشه‌های کمتر کاویده شده تصوف است که می‌کوشد تحول تاریخی تصوف را از دیدگاه جامعه‌شناختی ضمن اشاره یه دگرگونی مبانی نظری به اجمال بیان کند و پاسخ این سؤال را دریابد که تصوف چگونه از زهد و دنیاگریزی به دنیاگرایی و کسب قدرت سیاسی روی آورده است. عنوان مقاله:انسان کامل در جهانشناسی مولانا نویسنده:احسان قدرت اللهی مأخذ:کیهان فرهنگی، س شانزدهم، ش 154(مرداد 1378)ص 47 تا 50در این مقاله، نویسنده نخست انعکاس داستان آفرینش انسان در مثنوی مولوی را ذکر کرده و با اشاره به ابیات و داستانهایی زا مثنوی نوشته است:تصویری که‌مثنوی از آدم و داستان وی ارائه می‌کند از یک سو در چاچوبه آیات قرآنی و روایات و اخبار دینی قرار می‌گیرد و از سویی دیگر نیز می‌کوشد تا با زبان رمز و تأویل واژه‌ها و رویدادها، جنبه‌های نمادین آن را ارائه دهد. عنوان مقاله:مولوی و تأویل نویسنده:محمد بهنام فر مأخذ:مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد، س سی و یکم، ش اول و دوم، (بهار و تابستان 77، تاریخ انتشار این شماره تابستان 78)، ص 257 تا 270صوفیه با تکیه بر روایاتی از پیامبر اکرم(ص)و بزرگان دین معتقدند که قرآن، ظاهری دارد و باطنی که هرکس فراخور حال و مقام خود می‌تواند به معانی باطنی آن پی ببرد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.