Skip to main content
فهرست مقالات

تحلیل تطبیقی فتوت و عیاری

نویسنده:

(8 صفحه - از 28 تا 35)

کلید واژه های ماشینی : فتوت، عیاران، جوانمردی، سلمی، فتوت و عیاری، نمک، اخلاق، تشکیلات، تصوف، فتیان

خلاصه ماشینی: "آنچه بررسی شد فتوت از دیدگاه صوفیان و مخصوصا از دیدگاه اسلام بود که آغاز آن را به نبوت و به اسم حضرت علی(ع)مربوط کرده‌اند؛اما وقتی از نظر تاریخ نگاه می‌کنیم می‌بینیم که قرن‌ها پیش از اسلام جهان‌بینی فتوت در سرزمین قدیم ایران وجود داشته است. در تاریخ ایران باستان می‌بینیم که راه و رفتار ایرانیان قدیم همین راه و رفتار فتوت بوده است و اصل دین زرتشتیان«کردار نیک، پندار نیک و رفتار نیک»است که برهان ظاهری بر این نکته می‌باشد و قرن‌ها بعد سلمی می‌نویسد:«از جوانمردی این است که آدمی گوش را از شنیدن زشتی نگه دارد چنانکه زبانش را از زشت‌گویی نگاه می‌دارد..... 18 گروهی که ملقب به فتوت هستند همان گروه عیارانند، پس آئین جوانمردی از نظر صوفیان و عیاران چند تفاوت دارد که ذکر می‌کنیم:یک تفاوت مهم بین اصول عیاران و فتوت اهل تصوف آن است که در تصوف هدف اصلی کاستن از خود و رسیدن به حق مطلق است. یک نکته خیلی جالب که در مطالعات آئین فتوت بدان دست یافتم این است که جوانردان هنگام ورود به عضویت فتیان جوان، برای نشان دادن احترام به تشکیلات فتوت و ثابت کردن وفای خود به دوستان و برادران آب و نمک می‌خوردند. پس می‌توان گفت که فتوت از ایرانیان به عرب‌ها سپرده شده است و همچنان که مؤلف کتاب سازمان فتیان می‌نویسد:«فتوت روشی از زندگی بوده که هم در میان ایرانیان و هم اعراب وجود داشته است با این تفاوت که در ایران این آیین کمال مطلوب حیات مدنی و نزد اعراب کمال مطلوب بدوی بوده است»."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.