چکیده:
امروزه شبکههای اجتماعی در زندگی کاربران حضوری پُررنگ دارند، اما بهرهمندی کاربران از مزایای آنها، مانند اغلب تعاملات میانفردی در زندگی واقعی مستلزم حل تناقض میان خودافشاگری و حفظ حریم خصوصی کاربر است. این بهرهمندی با فرایندهای بهینهسازی حریم خصوصی و با تأکید بر تواناییهای کاربر در سطح فردی محقق میشود. هدف اصلی این نوشتار ایجاد درکی از چگونگی بهکارگیری راهبردهای مبتنی بر سواد حریم خصوصی آنلاین برای دستیابی کاربران دختر اینستاگرام به سطح بهینه حریم خصوصی است. به این منظور ابتدا تناقض حریم خصوصی، مزایا و خطرهای خودافشاگری بررسی شده و سپس بر اساس سواد حریم خصوصی آنلاین، برخی از راهبردهای اجتماعی و فنّاورانه برای حل «تناقض حریم خصوصی» معرفی شدهاند. در بخش یافتهها پس از توصیف مهمترین مزایا و خطرهای خودافشاگری برای کاربران دختر، الگوهای فعلی چگونگی بهکارگیری راهبردهای اجتماعی و فنّاورانه برای حل این تضاد استخراج و دربارۀ آنها بحث شده است. این بررسی به روش مردمنگاری و با مصاحبۀ نیمهساختیافته و مشاهدۀ غیرمشارکتی صفحات 20 کاربر دختر اینستاگرام صورت گرفته است.
خلاصه ماشینی:
درحالیکه Gattiker et al online privacy literacy Altman Derlega et al Barnes Attitude /behavior dichotomy Acquisti & Grossklags Lee et al برای ارتباطات مؤثر و مسئولانه در شبکههای اجتماعی کاربران باید این تناقض میان افشای اطلاعات و حریم خصوصی خود را حل کند (بارچ و دیلن، 1 2016).
بنابراین، سؤالات اصلی این پژوهش عبارتاند از: 1) مزایای خودافشاگری و به اشتراک گذاشتن اطلاعات شخصی در شبکههای اجتماعی مجازی از نظر دختران جوان چیست؟ 2) مهمترین خطرها و تهدیدهایی که کاربران دختر در اثر خودافشاگری متوجه حریم خصوصی خود میدانند چیست؟ 3) دختران جوان برای غلبه بر ضرورت خودافشاگری و بهرهمندی از مزایای این محیطها از یکسو و حفظ حریم خصوصی خود از سوی دیگر از چه راهبردهایی (فناورانه و اجتماعی) استفاده میکنند؟ 4) با توجه به تأکید کاربران بر مزایا، توجه و آگاهی از خطرها و سهم بهکارگیری هر یک از راهبردهای فناورانه و یا اجتماعی، الگوهای کاربران برای دستیابی به حد بهینۀ حریم خصوصی چیست؟ Bartsch & Dienlin Trepte et al the Communication Privacy Management theory Sandra Petronio Lee یافتههای این پژوهش ضمن تشریح دقیق وضعیت و رویکرد دختران جوان به مسئلۀ حریم خصوصی آنلاین، به نهادهای فرهنگی و سیاستگذار برای تدوین قوانین و تسهیل آموزشهای این گروه و بهبود استراتژیهای دختران جوان برای حفاظت از حریم خصوصی خود کمک خواهد کرد.
از اینرو جنسیت میتواند بهمثابه خطی Ben-Ze’ev Hill & Stull social web gendered privacy model Mike Thelwall Hargittai تمایزبخش مانع از مشارکت برابر و بهرهمندی از مزایا در همۀ حوزههای اینترنت شود (پارک 1 ، 2015)، بهویژه در شرایطی که در فضای مجازی نیز تحت تأثیر زندگی واقعی، فرایندهای اجتماعی شدن متمایز زنان و مردان در آموزش و پرورش، سازمانها و مناسبات شغلی، موجب هدایت آنها به مسیرهای گوناگونی از انتخابها و ارزشها شده و در نهایت موجب اتخاذ تصمیمات متفاوت در محیطهای اطلاعاتی میشود (لالی 2 ، 2002؛ به نقل از پارک، 2015).