چکیده:
امروزه با توجه به رشد فزاینده فنّاوری اطلاعات و ارتباطات در جوامع بهویژه در میان قشر فرهیخته دانشگاهی استفاده از این فنّاوریها بخشی از کار روزمره افراد شده است. شبکههای اجتماعی نیز یکی از موضوعات مهم و گسترده در فضای مجازی است که بسیاری از افراد در زمینههای گوناگون از آن استفاده میکنند. بهرهبرداری دانشجویان از این شبکهها بهمثابه قشر جوان و فرهیخته جامعه بسیار اهمیت دارد. این تحقیق با هدف بررسی و شناسایی فرصتها و تهدیدهای شبکههای اجتماعی برای دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی صورت گرفته است. جامعه آماریِ تحقیق دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی فعال در شبکههای اجتماعی است و نمونه آماری بهصورت تصادفی شامل 370 نفر است. متغیرهای مستقل تحقیق در قالب فرصتها و تهدیدهای شبکههای اجتماعی با مرور ادبیات نظری و پیشینه تحقیق در قالب مدل مفهومی احصا شده و بر اساس آن پرسشنامه تحقیق طراحی شده است. بر مبنای نتایج تحقیق پنج متغیر فرصتهای شبکههای اجتماعی شامل یادگیری الکترونیک، پر کردن اوقات فراغت، سازماندهی گروههای اجتماعی، امکان گفتوگو و آشنایی با فرهنگها، و همچنین پنج متغیر تهدیدهای شبکههای اجتماعی شامل انتقال ارزشهای غیراخلاقی، سوءاستفاده، انتشار اطلاعات نادرست، اعتیاد اینترنتی و ارتباطات مخرب بر دانشجویان اثری مثبت و معنادار دارد.
خلاصه ماشینی:
شناسایی و تحلیل فرصتها و تهدیدهای شبکههای اجتماعی در فضای مجازی ؛ مورد مطالعه، دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی روحاله تولایی* 1 ، زهرا صباغی 2 ، نوید نظافتی 3 دریافت: 17/01/1396 پذیرش: 05/06/1396 چکیده امروزه با توجه به رشد فزاینده فناوری اطلاعات و ارتباطات در جوامع بهویژه در میان قشر فرهیخته دانشگاهی استفاده از این فناوریها بخشی از کار روزمره افراد شده است.
1. مدل مفهومی تحقیق بر اساس جمعبندی مرور ادبیات نظری و پیشینه تحقیق و همچنین تشکیل گروه کانونی و جلسه خبرگی با حضور نه نفر از خبرگان (شامل هفت نفر از اساتید گروه مدیریت فناوری اطلاعات دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه و دو نفر از کارشناسان حوزه فرهنگ در فضای مجازی)، ابعاد، مؤلفهها و شاخصهای مدل مفهومی تحقیق حاضر بهصورت زیر طراحی شده و پرسشنامه نیمهساختاریافته مطالعات میدانی بر اساس این مدل مفهومی صورت پذیرفته است.
بر همین اساس رتبههای بهدستآمده برای معیارهای تهدیدات شبکههای اجتماعی به شرح زیر است: جدول 9: نتایج رتبهبندی تهدیدهای شبکههای اجتماعی (رجوع شود به تصویر صفحه) مدل نهایی تحقیق همانطور که در یافتههای تحقیق بررسی شد، همه متغیرهای تحقیق مورد آزمون فرض قرار گرفته شدند و نتایج آزمون فرض نشان داد که پنج متغیر فرصتهای شبکههای اجتماعی از منظر دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی (شامل سازماندهی گروههای اجتماعی، پر کردن اوقات فراغت، امکان گفتوگو، آشنایی با فرهنگها، یادگیری الکترونیک) و همه پنج متغیر تهدیدهای شبکههای اجتماعی (شامل سوءاستفاده، اعتیاد اینترنتی، انتقال ارزشهای غیراخلاقی، ارتباطات مخرب، انتشار اطلاعات نادرست) از نظر پاسخدهندگان تأثیر مثبت و معناداری بر دانشجویان دارد و تنها تأثیر متغیر انتقال ارزشهای اخلاقی که در فرصتها لحاظ شده بود، از جانب دانشجویان رد شده است.