چکیده:
پژوهش حاضر بر آن است که خصیصههای زیباییشناختی را در مثنویهای سنایی از حیث فنون آوایی بررسی کند؛ بدین منظور، از نظریات نوین زبانشناسی و ادبی مناسب با اثر بهره جسته است. نظریة هنجارگریزی یکی از این نظریات ادبی است که نخستین بار «لیچ» آن را ارائه کرد. هنجارگریزی از مهمترین عوامل پیدایش سبک ادبی است. در این تحقیق، برای رسیدن به پاسخ این پرسش که سنایی چگونه هنجارگریزی آوایی را ابزاری برای آفرینش ادبی قرار داده است، مثنویهای او، شامل حدیقهالحقیقه، سیرالعباد، عقلنامه، عشقنامه، سناییآباد، تحریمهالقلم، طریقالتحقیق و کارنامة بلخ بر پایة این نظریه بررسی شده است. در این بررسی، این مثنویها از لحاظ انواع زیرمجموعههای هنجارگریزی آوایی، مانند ابدال، اشباع، تخفیف و ... سنجیده شد. بر پایه نتایج تحقیق، میتوان گفت که سنایی از این توانایی زبان برای زیبایی شعر خویش بهره برده است. افزون بر این، سنایی صرفا بنابر ضرورت وزنی دست به هنجارگریزی نزده است، بلکه گاهی هنجارگریزی را برای ایجاد صنایع بدیعی، مانند سجع، جناس و ... به کار برده و زیباییهای ادبی آفریده است. بر اساس یافتههای این پژوهش، در اشعار سنایی، پربسامدترین هنجارگریزی آوایی، فرآیند تخفیف و کمبسامدترین آن، فرآیند تشدید است. همچنین، به نسبت تعداد ابیات هر مثنوی، مثنوی عقلنامه بیشترین و مثنوی حدیقه کمترین هنجارگریزی آوایی را در خود داشتهاند.
One of the important fields of research and study which recently has been absorbed a lot of attention is Persian literature review، based on new theories of linguistics and literature. The theory of ‘‘deviation of norm’’ is one of these theories which the first time was offered by “Leech”. It is also one of the main causes of emerging literary style. In the current study، to answer the question of how “Sana’ee’’ has benefited of phonetic deviation of norm in literary creation، His Mathnavies، includes Hadiqat al Haqiqa، Seyr-Al-ebad، Aghl Nameh، Esgh Nameh، Sana’ee Abad، Tahrimat al Ghalam، Tariqat al Tahqiq and Karnam-e-Balkh have been reviewed based on this theory. Hakim Sana’ee is a great poet and mystic Sublime of the sixth century and is the absolute masters of Persian poetry. He was born in the mid or early of the second half of the fifth century in Ghazni. He is the first poet who has entered Sufi and Qalandaris terminology into poetry. According to topic he used verses and Hadith in his poetry as well as medicine، astronomy، and Thaphsir. Sana’ee's works include: Koliat-e-Divan، Hadiqat al Haqiqa (Fakhi Nameh or Ilahi Nameh)، Karnameh-e-Balkh (Motaie Nameh)، Sial Ibad Ilal Maead، Tahrimat al Ghalam and Sana’ee’Makatib. Other works that apparently referred to Sana’ee include: Tariqat al Tahqiq، Aql Nameh، Eshq Nameh and Sana’ee Abad. To do this، such Mathnavies were examined in terms of referrals of phonetic deviation of norm، such as abdal، saturation، discount، etc. Anonymous poem should be fluent and beautiful views. Both form and meaning must be good without blemish. The word has a great importance in his poetry. And if he wants to employ a word in his poetry، rhyme restriction does not prohibit him from doing so. By checking out his lyrics it was cleared that، like other poets، in case of necessity rhyme he has used phonetic ’deviation of norm’ and in some cases phonetic ’deviation of norm’ has been used in order to create innovative array to increase music lyrics more effective. The innovation in this field means that causes the rhetorical cohesion through makes the word of literary phonetic and musical relationships. In fact، the poet with the using it in the poetry rhetorical figure has established a strong link between the words as well as creating a kind of music in word. According to the results، in Sana’ee’poems Litotes is the most frequent phonetic deviation of norm and intensification process is the least frequent one. Despite such literary status، the Aql nameh Mathnavies، by no means cannot be compared with Hadiqat Masnavi، Sana’ee has applied the largest number of phonetic deviation of Norm in this work. While Hadiqat has highest number of phonetic deviation of norm namely 3697 but in proportion of literature، has the last place of using deviation of norm. Perhaps Sana’ee became more mature in language and literature of words، phonetic deviation of norm that was related to the exigencies of rhyme and rhythm، has been further weakened in his the poem. Sana’ee has benefited from all subsets vocal deviation of norm in his poetry. Litotes is the most frequent phonetic deviation of Norm and intensification process is the least frequent one.
خلاصه ماشینی:
به هر هژدههزار عالم جسم تو زنی شکل حرف اول بسم (عقلنامه: 44) در بیت فوق، زیبایی بصری حاصل از هماهنگی «هر» با «هژ» در واژۀ «هژده» باعث شده است که سنایی آن را بر «هجده» ترجیح دهد؛ حال آنکه وی واژۀ «هجده» را نیز در شعر خود به کار برده است:عالم ار هجده هزار و صد هزارست از قیاس نیست اندر کل عالمها چنو یک محتشم (سنایی، 1389: ؟؟) برخی دیگر از ابدالهای موجود در اشعار سنایی، گزینش صورت اصل در برابر واژۀ تغییریافته یا ابدالهای رایج در زمان و مکان او بوده است:باد لطفش بزیده در کشورنار عنفش بحار کرده شرر(سنایی، 1359: 614) چند از این باژگونه پیمودن چون رسنتاب شاه را رسن (تحریمةالقلم: 132) جدول 1.
این فرآیند علاوه بر پرکردن خلأ وزنی، باعث ایجاد آرایة سجع متوازی (اگر قافیههای پایانی را سجع بپنداریم) بین دو واژة «ناداده» و «آزاده» شده است که در افزایش موسیقی درونی شعر تأثیر بهسزایی دارد؛ حال آنکه بارها در جایی که چنین توجیهی وجود نداشته است، سنایی «نداده» را در شعر خویش به کار برده است:کارِ دنیا ترا به نار دهدمی نداده ترا خمار دهد(سنایی، 1359: ؟؟) یاد ناداده کار دینه همه عیبة عیب و کان کینه همه (کارنامة بلخ: 232) در بیت بالا هم گزینش واژة «ناداده» به جای «نداده»، در افزایش موسیقی حاصل از واجآرایی مصوت بلند «آ»، مؤثر واقع شده است.
در مواردی که چنین توجیهی وجود نداشته، سنایی «نکرده» را به کار برده است:دایۀ دین به لایجوز و یجوز سیر شیرش نکرده بود هنوز (سنایی، 1359) دیگری اوفتاده در تک-وپوی لیس فی جبتی سویالله گوی (طریقالتحقیق: 182) با تبدیل مصوت کوتاه «-ُ» به مصوت بلند «او»، واژة افتاده به اوفتاده بدل شده است؛ این امر واجآرایی مصوت بلند «او» (اوفتاده/ پوی/ گوی) را ایجاد کرده است.