چکیده:
هیجانات و هوش حاکم بر آنها نقش مهمی در موقعیتهای بینفردی دارد. هدف از تحقیق حاضر بررسی تاثیر هوش هیجانی بر میزان اثربخشی افراد در تیم است. جامعه آماری تحقیق تیمهای ورزشی شرکتکننده در یازدهمین المپیاد ورزشی (1391)، شامل 1952 نفر بودند. 322 ورزشکار مطابق جدول مورگان انتخاب شدند. ابزار اندازهگیری پرسشنامه هوش هیجانی سیبریا شرینگ و پرسشنامه اثربخشی تیمی بیلی بتمن و کولین ویلسون (2002) بود. دادهها به کمک روش همبستگی پیرسون و آزمون t مستقل، تجزیهوتحلیل شد. نتایج نشان داد رابطه معناداری بین هوش هیجانی و اثربخشی شرکتکنندگان رشتههای تیمی وجود دارد (01/0P < ). همچنین نتایج آزمون t، تفاوت معناداری را بین هوش هیجانی و نیز اثربخشی در دو گروه دختران و پسران نشان داد. خودتنظیمی از مولفههای هوش هیجانی بیشترین ارتباط را با اثربخشی دارد.
Emotions and the intelligence dominant over them play an important role in interpersonal situations. The aim of this study was to examine the effect of emotional intelligence on team effectiveness. The population consisted of those sport teams participating in the 11th sports Olympiad (2012) (N=1952). 322 athletes were selected according to Morgan Table. Emotional Intelligence Questionnaire (Sybrya Schering) and Team Effectiveness Questionnaire (Billy Batman and Colin Wilson, 2002) were used. Data were analyzed with Pearson correlation coefficient and independent t test. The results showed a significant relationship between emotional intelligence and effectiveness of participants in team sports (P
خلاصه ماشینی:
هدف از تحقیق حاضر عبارت است از بررسی تأثیر هوش هیجانی به معنای توانایی کنترل احساس ها و عواطف خود و دیگران و همچنین توانایی تمایز قائل شدن بین آنها و استفاده از این اطلاعات به عنوان راهنما برای فکر و عمل (٦)، و اثربخش بودن یک فرد در کمک به اهداف گروهی تیم و همچنین تأثیری که بر سایر اعضا به عنوان عضوی از تیم ورزشی دارد.
(رجوع شود به تصویر صفحه) نتایج آزمون t مستقل نشان می دهد که بین میانگین هوش هیجانی در دو گـروه دختـران و پسـران در سطح ٠/٠٥ : α تفاوت معناداری وجود دارد؛ به این معنا که میـزان متغیـر هـوش هیجـانی در گـروه پسران با تعداد ١٨٧ نفر و میانگین ١٠٨/٣٧ نفر به نسبت گروه دختران بـا تعـداد ١٣٥ نفـر و میـانگین ١٠٣/٣٤ بیشتر است .
بحث و نتیجه گیری بررسی یافته های تحقیق بیانگر وجود رابطة مثبت بین هوش هیجانی و اثربخشی شرکت کنندگان در رشته های تیمی المپیاد ورزشی است .
از یافته های دیگر این تحقیق ، بررسی میزان همبستگی بین ریزمتغیرهای هوش هیجانی با اثربخشی در تیم و همچنین مقایسة آنها در دو گروه دختران و پسران و در کل بود.
از دیگر متغیرهای هوش هیجانی خودتنظیمی است که نتایج برحسب جدول ٦ نشان می دهد که در هر دو گروه دختر و پسر و همچنین در مجموع گروه ها، رابطة معناداری بین خودتنظیمی و اثربخشی وجود دارد (٠٠٥>P).
"Emotional Intelligence Of Elite Sports Leaders & Elite Business Leaders ".