Skip to main content
فهرست مقالات

جایگاه آثار پژوهشی کجاست؟ (گزارش)

گزارشگر:

(7 صفحه - از 100 تا 106)

کلید واژه های ماشینی : ادبیات کودک و نوجوان، پژوهش، نظری، آثار، کمبود آثار تئوریک ادبیات کودک، کتاب‌های کودک و نوجوان، کتاب، نگاه، جدی، فکر

خلاصه ماشینی: "دلایل دیگری هم دراین زمینه وجود دارد؛شاید عدم یک بازار مناسب برای‌ کتاب‌های نظری در حوزهء ادبیات کودک باعث شده است ناشرین برای انتشار این‌ کتاب‌های رغبت کم‌تری نشان دهند و در نتیجه نویسندگان چون احساس می‌کنند جایی برای انتشار کتابشان وجود ندارد،دراین زمینه کمتر فعالیت می‌کنند. من‌ خیلی خوشحال هستم که ما در انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان‌ شورایی به اسم«شورای مباحث نظری»تشکیل داده‌ایم و اعضای این شورا به‌ صورت بسیار جدی به‌دنبال این هستند که کتاب‌هایی را در حوزهء نظری آماده کنند و دراختیار نویسنده‌ها قراردهند و کانون بسیار خوشحال می‌شود که بتواند آثار نویسندگان را دراین زمینه منتشر کند. مگر این افراد چند نفرند؟ در مجموع دلایل کمبود آثار تئوریک ادبیات کودک را بیشتر باید در ساختار فرهنگی جامعه جستجو کرد تا کم کاری و یا احتمالا ضعف توان فکری‌ دست‌اندرکاران این حوزه حداقل تا امروز که چنین بوده است. یعنی به نظر من کسی که کار تئوریک و نظری می‌کند،هم باید یک نگاه آکادمیک نسبت به ادبیات کودک و نوجوان داشته باشد و هم ازآن گذار حسی و تجربی‌اش عبور کرده باشد. ولی‌ بدون تردید این نقصان در ادبیات کودک بیشتر به چشم می‌خورد و دراین زمینه‌ تقریبا می‌توان گفت آثاری که بتوان ازآن‌ها به‌عنوان آثار شاخص تئوریک ادبیات‌ کودک در ایران نام برد و روی آن‌ها حساب کرد،وجود ندارندو یا بااندگی تسامح‌ تعداد آن‌ها بسیار اندک است. یعنی چه؟ببینید دربارهء ادبیات کودک و نوجوان در دانشگاه‌ها فکر نشده است و در حقیقت بزرگان ما تا به‌ حال به‌این قضیه آن‌قدر جدی نگاه نکرده‌اند که بخواهند جایگاهی برای آن در دانشگاه هم قایل باشند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.