Skip to main content
فهرست مقالات

تصویرسازی در بخش آموزش فقیر است (گزارش چهادهمین نشست نقد آثار تصویری)

(10 صفحه - از 12 تا 21)

خلاصه ماشینی:

"دو با دو می‌شود چهار و این یک‌ واقعیت غیر واقعی تغییر است،ولی حتی علوم هم‌ نسبی هستند،چه برسد به مقوله‌های اجتماعی، فلسفی که به تدریج که کودک رشد می‌کند و دایرهء تفکرش وسیع‌تر می‌شود،سؤالاتش،سؤالات‌ بنیادی و اساسی است و برای آن‌ها جواب‌ می‌خواهد. آقای فرشید مثقالی، تصویرسازی‌های نان فیکشن،نه در حوزه کودک و نوجوان، بلکه در تمام حیطه‌ها کار بس مشکلی دارند که باید همراه مطالعه باشد، باید آدم‌های متخصصی باشند و آن قدر این حیطه گسترده است که‌ ما باید یکی از شاخه‌هایش را انتخاب کنیم‌ کتابی دارند که بسیار مهجور مانده و من به عنوان‌ متخصص ادبیات کوکان،خیلی غصه می‌خورم. از نظر علمی،شما با قوی‌ترین شیشهء عینک هم تصویرسازی نان فیکشن،نه در حوزه کودک و نوجوان، بلکه در تمام حیطه‌ها کار بس مشکلی دارند که باید همراه مطالعه باشد، باید آدم‌های متخصصی باشند و آن قدر این حیطه گسترده است که‌ ما باید یکی از شاخه‌هایش را انتخاب کنیم. زرین‌قلم:مسئله‌ای که برای من در این‌ صحبت‌ها پیش آمده،این است که نتیجه نهایی‌ همه این چیست؟یعنی کاری که یک نویسنده‌ می‌کند،کاری که یک محقق و شاعر می‌کند،یا تصویرگر و یا یک دانشمند انجام می‌دهد،مجموعهء همهء این‌ها(آن‌چه در قالب کتاب می‌آید)چیست؟ برای چه این کارها را می‌کنیم؟غیر از این است که‌ یا از طریق آموزش مستقیم و یا غیر مستقیم،کودک‌ را به تفکر واداریم؟آیا تفکر و تخیل خیلی با هم‌ فاصله دارند؟وقتی که به زندگی دانشمندان و فیلسوف‌ها و هنرمندها نگاه می‌کنیم،تخیل خیلی‌ پررنگ است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.