Skip to main content
فهرست مقالات

گذر از مرز (2)

نویسنده:

مترجم:

(6 صفحه - از 78 تا 83)

کلید واژه های ماشینی : کودکان، ادبیات کودکان، ادبی، رمان، بزرگسالان، داستان، کستنر، فابین، بزرگسال کستنر و رمان‌های کودک، برلین

خلاصه ماشینی:

"به علاوه،پژوهش‌های ادبی هنوز این موضوع را در نیافته که آثار اصیل و سنت ادبی،رابط مهمی بین ادبیات کودکان و ادبیات‌ بزرگسالان است. تمایل رو به رشد برای‌ گزینش کتاب کودکان،به عنوان موضوع مطالعه در مدارس،دلیل قاطع‌ دیگری برای بنیان نهادن سنت ادبی و آثار اصیل خاص ادبیات کودکان‌ است. شاید این«بازخوانی»توسط دو خوانندهء متفاوت و دور،اما کاملا شبیه هم‌ باشد که روند انتخاب بهترین آثار ادبی کودکان را عمق و غنا می‌بخشد و این‌ امر،چنین آثاری را از آثاری که فقط برای بزرگسالان نوشته می‌شود و فقط بزرگسالان آن‌ها را می‌خوانند،متمایز می‌کند. کسنتر اغلب،با این استدلال که نویسندگان باید برای هر دو گروه‌ مخاطب بنویسد،بر ارتباط بین ادبیات کودک و بزرگسال تاکید می‌کند او در سخنرانی خود،با عنوان«جوانی،ادبیات جوانی»که در شهر زوریخ، به سال 1953 ایراد کرد،مدعی شد نویسندگانی که فقط برای نوجوانان‌ می‌نویسند،نویسندهء واقعی و(یا)اصلا نویسندهء نوجوانان نیستند. این‌جا این سؤال است که آیا نهادهای‌ اجتماعی،مانند نشریات و مطبوعات و دستگاه قضایی،منحرف و فاسد ترسیم‌ شده‌اند؟بنابراین،مقایسهء بین دو رمان فابین،گرفتاری‌ها و مشکلات اقتصادی‌ و اجتماعی جمهوری وایمار،صریحا گفته می‌شود و دورنمای جامعه ایده‌آل، یا هدف آرمانی را الگو قرار می‌دهد،کتاب امیل می‌خواهد مدلی برای جامعهء (کودکانی)باشد؛جامعه‌ای که در آن افکار و اندیشه‌های سیاسی و دمکراسی‌ جمهوری وایمار،تحقیق می‌یابد. در درونمایی درهم و برهم که راوی روی کف اتاق دراز کشیده و از پایین به میز خود نگاه می‌کند،تشابه بین پایهء میز و نام فامیل شخصیت اصلی داستان، منبع الهامی برای نویسنده،در نوشتن داستانی دربارهء حادثه‌ای می‌شود که به‌ عنوان یک روزنامه‌نگار،شاهد آن بوده است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.