Skip to main content
فهرست مقالات

احترام شعر واجب است

نویسنده:

(5 صفحه - از 95 تا 99)

کلید واژه های ماشینی : شعر، شاعر، نوجوانان، کودک، طنز، احترام، خورشاهیان، موسیقی شعر، باد، کارکرد زبان در شعرهای خورشاهیان

خلاصه ماشینی:

"استفاده از بازنمایی خود شاعر در آینه‌های مجازی‌ شعر،بهره‌جویی از نگاه هنرمندانه‌ای است که‌ خورشاهیان به آن توجه شاعرانه‌ای نشان داده و بدون شک،حضور چنین کارکردهای مجازی، می‌تواند یکی از نقاط قوت همیشگی شعرهای او باشد،یادآوری بخش‌هایی از این دو شعر،کارکرد این نوع نگاه ارزشمند و شاعرانه را بازگو می‌کند: توی ویترین یک مغازهء بزرگ یک کتاب شعر دید رفت سمت پیشخوان اسکناس‌های کهنه را به مرد دارد (و)آن کتاب کهنه را خرید... رفتم از توی کیف مدرسه‌ام قلم و دفتری درآوردم ماهی کوچکی کشیدم،بعد طرح را رنگ صورتی کردم * ماهی توی دفترم ناگاه به دم و باله‌اش تکانی داد از سفیدی دفترم لغزید توی حوض حیاط خانه‌مان افتاد جان‌یابی عناصر شعری که با تلاش‌ شاعرانه‌ای در نوع نگاه همراه است،در این شعر طراوت و مفهوم خاصی یافته و شاعر یک بار دیگر به عنوان موجودی حیات‌بخش مطرح شده است. کارکرد زبان در شعرهای خورشاهیان خورشاهیان،با حضور جرقه‌هایی درخشان در گرایش به مفهوم(مثلا در شعر«مرز»)،طنز(مثلا در شعرهای«احترام باد واجب است»و«ده دقیقه‌ آگهی»)زاویهء دید تازه و شاعرانه(مثلا در شعرهای‌ «ماهی کوچک کشیدم،بعد»و«توی روزنامه‌ جنگ شد»)و بازتاب دردهای جامعه(مثلادر شعرهای«توی روزنامه جنگ شد»و«ما هم آخر خدامان بزرگ است»نشان داده که ظرفیت‌های‌ زبان را می‌شناسد و در بهره‌گیری از آن‌ها تواناست. به خاطر بیاوریم که در این‌جا عناصری که تصویرگر به‌ تصویرکشیده،عناصر روایی شعر نیستند؛یعنی قرار نیست حضور ماجرایی کودکانه و پرکشش توسط تصویرگر بیان شود،آن‌طور که در منظومه‌ (شعرهای داستانی)اتفاق می‌افتد،بلکه در این‌جا با عناصر غیرروایی و استعاری روبه‌رو هستیم که قرار است دست‌به‌دست هم دهند و یک دریچهء تصویری ذهنی(که در ذهن هر خواننده با دیگری‌ متفاوت است)برای مخاطب تدارک ببیند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.