Skip to main content
فهرست مقالات

فرهنگنامه نویسی و جایگاه کتاب های مرجع برای کودک و نوجوان (گزارش هشتمین نشست نقد آثار غیر تخیلی)

(10 صفحه - از 112 تا 121)

کلید واژه های ماشینی : کتاب مرجع، اطلاعات، فرهنگ، کودک و نوجوان، مرجع‌نگاری، نقد، کتاب مرجع کودکان و نوجوانان، مخاطب، ه کتاب‌های مرجع، کتاب کودک و نوجوان

خلاصه ماشینی:

"چند سال پیش،بحثی شد در حوزه تولید و فرهنگ و مرجع‌کاری و این سؤال پیش‌آمد که قبل از این‌که‌ کار را شروع کنیم،بد نیست تحقیقی انجام شود در مورد این‌که به‌طور کلی،کتاب‌های مرجع برای‌ کودکان و نوجوانان،در ایران و جهان،چه سابقه‌ای‌ دارد و استانداردهای تولید این نوع کتاب‌ها چیست؟ سرانجام،قرار شد که ما خدمت آقای هاشمی میناباد برسیم و این پژوهش را به ایشان واگذار کنیم. مثلا مشکلات ناشی از همتی:وقتی ما می‌گوییم فرهنگنامه کودک و نوجوان،منظورمان چه گروه سنی است؟ اگر ما کودکان را بچه‌های دبستانی فرض می‌کنیم، هیچ بچه دبستانی آن مقاله آیرودینامیک را نمی‌فهمد؛ چون دانش پایه لازم را برای درک چنین مفاهیمی ندارد بکایی:در مورد فروش کتاب‌های مرجع،باید بگویم که فقط در تهران در حدود هشتاد و سه هزار مدرسه ابتدایی وجود دارد و اگر هر مدرسه ابتدایی، فقط یک جلد فرهنگنامه خوب تهیه کند،تیراژ هشتاد و سه هزار، تیراژ پایه‌مان خواهد بود فرهنگنامه برتاموریس پارکر و جلد ویژه ایران،آن بود که شورای کتاب کودک را به تألیف مستقل‌ فرهنگنامه و تألیف بومی برانگیخت. چرا امروز جامعه ما این‌گونه‌ پرسشگر نیست؟در مورد فروش کتاب‌های مرجع، باید بگویم که فقط در تهران در حدود هشتاد و سه‌ هزار مدرسه ابتدایی وجود دارد و اگر هر مدرسه‌ ابتدایی،فقط یک جلد فرهنگنامه خوب تهیه کند، هاشمی:متأسفانه،کتاب مرجع‌ در جامعه ما،جایگاه شایسته‌ خود را ندارد و بدتر این‌که‌ برای بسیاری از کودکان و نوجوانان و اولیای آموزشی، بیگانه و مهجور است هاشمی:موقعیت کتاب مرجع‌ کودکان و نوجوانان،توجه گسترده‌ای‌ را می‌طلبد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.