Skip to main content
فهرست مقالات

حدود واقعیت و خیال در تصویرگری کتاب کودک (گزارش شانزدهمین نشست نقد آثار تصویری)

(15 صفحه - از 20 تا 34)

خلاصه ماشینی:

"تصاویر را می‌بینیم و آن‌ها را به خاطر می‌سپاریم: -تصویر اول،کتاب«مسافر دریا»،نوشتهء محمد رضا یوسفی و به تصویرگری آقای پرویز حیدرزاده است انتزاع در این تصویر خیلی کم به‌ چشم می‌خورد. متن این کتاب خیلی سور رئالیستی‌ است و همه چیز در آن اتفاق می‌افتد؛دختر بیماری‌ به اسم رویا روی تخت خوابیده و با فرشته‌های‌ خودش که قرار است او را به دنیای بالاتر ببرند، ارتباط برقرار می‌کند. چیزی که در این‌جا اهمیت پیدا می‌کنند،نقش ادبیات کودکان است و همین‌طور نقش تصویرگران کتاب کودکان که من‌ فکر می‌کنم وظیفهء بسیار مقدسی پیش‌روی‌شان‌ هست؛هر رنگی که روی صفحه شکل می‌گیرد و هر نوشته‌ای که روی کاغذ نگاشته می‌شود،مثل‌ این است که روحی از تخیل،روحی از این‌که‌ کودک باور کند که در این دنیا زیبایی‌هایی وجود دارد و می‌تواند با ذهنیت خودش زندگی کند،در وجود کودک دمیده شود. تصویرگر موفق،تصویرگری است که‌ درگیر واقعیت و انتزاع و بازنمایی این‌ها نمی‌شود، بلکه عنان اختیار تخیل و ذهنش را رها می‌کند تا ببیند که چه چیزی اتفاق می‌افتد و بعد،دسته‌بندی، نظم دادن و پرداخت اثر با توجه به متن ادبی و هماهنگی تصویر با متن،باعث می‌شود مسئولیتی‌ که در حیطهء تصویرسازی(مخصوصا تصویرسازی‌ کتاب کودک)وجود دارد،شکل بگیرد. یکی از حاضران:سؤال من این است که‌ تکلیف مخاطبان چه می‌شود؟وقتی در یک‌ کتاب،بیش از اندازه خیال‌پردازی شده باشد،در حالی‌که مثلا برای گروه سنی«الف»در نظر گرفته شده،آیا مشکلی پیش نمی‌آید؟ عسگری:اول باید ببینیم که آیا جنس آن‌ خیال‌پردازی،در راستای بیان متن ادبی هست یا خیر."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.