Skip to main content
فهرست مقالات

اقتصاد نشر ایران، گلخانه ای است (گزارش از میزگرد «اقتصاد نشر» در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان)

(9 صفحه - از 35 تا 43)

کلید واژه های ماشینی : کودکان، اقتصاد نشر، کانون پرورش فکری کودکان، دولت، پرورش فکری کودکان و نوجوانان، کتاب، فکر، اقتصاد نشر ایران، کتاب کودک، کتاب کودک و نوجوان

خلاصه ماشینی:

"ارشاد در مورد این بخش‌ها کاری‌ صورت نداده است و به نظر می‌رسد که اگر ارشاد یا دولت بخواهد کاری انجام دهد،دههء 80 باید سرآغاز گردش سیاست‌های دولتی به سمت این دو رأس، یعنی مصرف‌کنندگان و نویسندگان کتاب باشد. اگر سیاست خاصی در بین بوده و برنامه‌هایی‌ در این زمینه در نظر گرفته شده که به‌هرحال به‌ نوعی وجود داشته،این سیاست‌گذاری‌ها تا چه حد درست بوده است؟آیا بخش دولتی به اندازه کافی‌ کارا بوده و مدیریت درست و سیاست‌گذاری درست‌ داشته یا نه؟آیا به صورت انحصاری برخورد نکرده؟ آیا امکان بسترسازی را برای رقابت بخش خصوصی‌ آماده کرده یا نه و آیا بخش خصوصی ما تولید فرهنگی درآمدزا و انباشت حاصل از درآمد کار فرهنگی داشته یا نه؟اگر قرار باشد باز هم بخش‌ خصوصی«رانت»بگیرد،چه تفاوتی با بخش دولتی‌ دارد؟مسئله،مسئله اقتصادی شدن تولید فرهنگی‌ در کشور است. من به عنوان‌ پژوهشگری که در حال حاضر روی موضوع تاریخ‌ ادبیات کودکان ایران تمرکز دارم،می‌توانم بگویم که‌ ما در جلد 5 کتاب«تاریخ ادبیات کودکان ایرانی»، فصلی به نام سنجش تاریخی ادبیات کودکان ایران‌ با ادبیات کودکان غرب داریم که بخشی از آن به کرمانی: اقتصاد نشر در کشور ما دولتی است و به نظر نمی‌رسد که چاره‌ای جز این داشته باشیم. اما مسئله کلی این‌ است که ما به عنوان یک خرده ساختار،درگیر ساختار کلان ملی هستیم به عبارتی،اگر قرار باشد مشکل نشر کتاب کودک یا اقتصاد کتاب کودک حل‌ شود،اول از همه به سیاست کلان ملی ما بازمی‌گردد؛یعنی سیاست‌گذاری کلان ملی باید به‌ گونه‌ای باشد که راه‌ها را هموار کند یا راهکارها را نشان دهد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.