خلاصه ماشینی:
"1 این مقاله مشخصا به نویسندگانی میپردازد که متون همانندی برای مخاطبان دوگانه کودک و بزرگسال منتشر کردهاند و نیز راههای گوناگونی را بررسی میکند که این گروه از نویسندگان،از آن طریق مرزهای معهود بین داستان کودک و بزرگسال را زیر پا نهاده و از آن فراتر رفتهاند تا خوانندگان تمام سنین را مخاطب قرار دهند.
هدف گالیمار از این کار،این بود که کودکان نیز چون والدین خود،کتابخانهای برای خود داشته باشند که دربردارندهء آثار ارزشمند ادبی باشد.
سه جلد بعدی،روباه در جزیره 1956،باربابوش 1957(بعدها با دو عنوان باربابوش سگه و بارگابوت منتشر شد 1958)،بدون شک برای مجموعهء کودک گالیمار نوشته شده بود و فقط در انتشارات مربوط به کودکان چاپ میشد،اما آخرین کتاب مجموعهء پاسکالت،یعنی باربابوش که با بارگابوت در یک جلد چاپ شده بود،برای اولینبار در الجزایر،باعنوان«کلید دشتها»،برای کودکان به چاپ رسید.
اگرچه«بوسکو»،کتاب «کلوتی الاغه»را به عنوان اولین کتاب کودک خود نام میبرد،هیچ دلیل مستندی وجود ندارد که او عمدا آن را برای کودکان نوشته باشد.
پس از انتشار اولین نوبت داستانهای«پسر و رودخانه»و«کلوتی الاغه»،در سال 1950 بود که بوسکو از خود به عنوان نویسنده کتاب کودک و نیز پایگاه خود در این حوزه ادبی سخن گفت.
اگرچه این دیباچه،هنگام چاپ کتاب حذف شد،وجود اولیهء آن نشان میدهد که نویسنده، خواننده بزرگسال را نیز در نظر داشته است و نیز حاکی از این است که این بیشتر ناشر بوده تا نویسنده که تصمیم به حذف آن دیباچه گرفته؛زیرا عقیده داشته،متنی که بزرگسالان را مورد خطاب قرار دهد،در کتاب کودک جایی ندارد.
اگرچه تورنیه معتقد بود که«جمعه یا زندگی وحشی»،برداشت بهتری برای خوانندگان در همه سنین است،رمان بزرگسال نازل خود(جمعه)را رد نکرد و هیچ اقدامی برای جلوگیری از چاپ مجدد آن به عمل نیاورد."