Skip to main content
فهرست مقالات

آسیب شناسی ادبیات دینی (گزارش نشست فرهنگی انجمن نویسندگان کودک و نوجوان)

(10 صفحه - از 91 تا 100)

خلاصه ماشینی:

"کاموس:درباره آسیب‌شناسی داستان‌های دینی،سه‌ سؤال اساسی مطرح است؛یکی این که داستان‌های‌ دینی و دستمایه قرار دادن دین برای تولید آثار ادبی،برای‌ نویسنده،مخاطب و برای خود اثر،گذشته از ویژگی‌ها و امکاناتی که برای تولید آثار ادبی به وجود می‌آورد،چه‌ آسیب‌هایی می‌تواند داشته باشد؟ بخشی از آسیب‌ها متوجه مخاطب است که احتمالا بحث بیشتری می‌طلبد. کاموس: درباره آسیب‌شناسی‌ داستان‌های دینی، سه سؤال اساسی‌ مطرح است؛ یکی این‌که‌ داستان‌های دینی و دستمایه قرار دادن‌ دین برای تولید آثار ادبی‌ برای نویسنده، مخاطب و برای خود اثر گذشته از ویژگی‌ها و امکاناتی که‌ برای تولید آثار ادبی‌ به وجود می‌آورد چه آسیب‌هایی‌ می‌تواند داشته باشد؟ کیاییان:این‌ها به عنوان انواع، کامل و خوب است،اما تعریف نیست. آیا آن هم اثر دینی است؟آیا می‌توانیم بگوییم که‌ روح دین در تمام آثاری که وجود دارد،در نظر گرفته شده‌ است؟ هجری:زمانی هست که ما می‌خواهیم پایهء ادبیات‌ دینی را بگذاریم،باید تعریف داشته باشیم و بعد آن ادبیات‌ را خلق کنیم. شما وقتی آثار برجسته تاریخ ادبیات‌ را نگاه می‌کنید آثاری که ماندگار شدند،رویکرد عرفانی دارند مرادی کرمانی: به اعتقاد من‌ بعد از انقلاب‌ کسانی دست به‌ این کار زدند که‌ ماهیتا مذهبی نبودند و درون‌شان‌ مذهبی نبود و چیزی را دستمایهء این کار قرار دادند که‌ اصلا بر آن‌ تسلطی نداشتند و در نتیجه‌ رویه و پوسته‌ ء آن را گرفتند. ساختار ضعیف این نوع قصه‌ها باعث شده‌ مخاطب رنجیده شود و در حقیقت با اسم ادبیات دینی‌ مشکل پیدا کند و وقتی نتوانسته ارتباط لازم را با آن‌ بگیرد،طبیعتا آثار دیگری هم که در حوزه ادبیات دینی و عرفانی بوده،او را جلب نکرده است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.