Skip to main content
فهرست مقالات

بیایید تاریخ را فراموش نکنیم (گزارش دهمین نشست نقد آثار علمی - تخیلی)

(9 صفحه - از 35 تا 43)

خلاصه ماشینی:

"کارهایی که ما انجام داده‌ایم و به خصوص الان انجام می‌دهیم،این روند را طی می‌کند که کتاب قبل از چاپ،به نظرخواهی گذاشته می‌شود؛به خصوص‌ معلمان(سرگروه معلمان در استان‌ها)تا مشخص شود که این کتاب تا چه حد با برنامه سازگار است و تا چه حد قابلیت اجرایی و آموزشی دارد؟بعد اگر این کتاب‌ تأیید شد یا اگر نیازمند اصلاحاتی بود و اصلاح شد،تبدیل می‌شود به کتاب درسی‌ چاپ شدنی و توزیع شدنی در سطح مدارس که بعد از یک یا دو سال تدریس،یک تبریزنیا: آیا در کتاب‌های درسی تاریخ، این رویکرد که کودکان‌ با احساسات ملی و هویت خود و محدوده جغرافیایی‌شان آشنا شوند و احساسات میهنی‌شان را بشناسند، وجود دارد؟و آیا روی این رویکرد تأکید می‌شود و یا صرفا سلسله‌ای از وقایع گفته می‌شود؟ ارزشیابی بعد از اجرا(کار)نیز به عمل می‌آید. من می‌خواهم بدانم آیا واقعا همین دو علت است و علت‌های‌ دیگری وجود ندارد؟ آیا در کتاب‌های درسی،تاریخی،این رویکرد که کودکان با احساسات ملی و هویت خود و محدوده جغرافیایی‌شان آشنا شوند و احساسات میهنی‌شان را بشناسند،وجود دارد؟و آیا روی این رویکرد تأکید می‌شود و یا صرفا سلسله‌ای از وقایع گفته می‌شود؟من فکر می‌کنم اگر دانش‌آموز از دبیرستان بیرون بیاید و بداند که در چه کشور و با چه محدوده جغرافیایی زندگی می‌کند و ایرانی بودن‌ چه مفهومی دارد،شاید بزرگ‌ترین درسی باشد که از تاریخ گرفته و شاید آشنایی‌ با حوادث تاریخی هم در کنار آن خوب باشد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.