Skip to main content
فهرست مقالات

پنج گفتار در تصویرگری شعر کودک

نویسنده:

(10 صفحه - از 58 تا 67)

کلید واژه های ماشینی : تصویرگری، تصویر، شعر، کودک، تصویرگری شعر، خیال، تصویرگری شعر کودک، شعر کودکان، رنگ، کتاب

خلاصه ماشینی:

"تصویرگری برای شعر کودک خردسال،به نظر آسان‌تر از گروه‌های سنی دیگر جلوه می‌کند؛چرا که: 1-فرم و سطح در تصویرهای کودکان خردسال، بسیار ساده ارائه می‌شود و نیاز چندانی به رعایت‌ آناتومی،تناسب و فضا سازی در آن به چشم‌ نمی‌خورد؛هر چند تصویرگر به توانایی کافی برای‌ کاربرد این عناصر نیاز دارد. در تصویرگری کتاب‌های«با اجازهء بهار»8،از مهنوش مشیری و کتاب«صبح و سیب»9که توسط علی نامور تصویرگری شده،تصویرگر ترجیح داده که‌ نقش مایه‌های تزیینی را در جایگاه نمادهایی چون‌ خورشید،تپه و درخت‌ها قرار دهد و همین کار، ویژگی و تازگی،خاصی به تصویرها بخشیده؛هر چند به نظر می‌رسد که متناسب با شعر انتخاب نشده‌ است و بیشتر به امکانات سادهء تصویری محدود رئالیسم کودکانه،مسلطترین‌ تکنیک موجود در تصویرگری‌ کتاب‌های کودکان است. مجموعه شعر«در پیاده رو»بیوک ملکی که‌ توسط خودش تصویرگری‌ شده نیز همین ویژگی را دربردارد انتزاع در تصویرگری است که ماهیت اصلی عناصر موجود در تصویر حفظ می‌شود،اما تصویرگر با بهره‌وری از تعلیق و تداخل(چند لایگی)،به‌ ایماژهای مورد نظر خود دست می‌یابد. بنی اسدی در کتاب‌ها شعر«پر از پرنده‌ام»و «سایه‌های خیس»،همین انتزاع در تفکر را ادامه‌ می‌دهد؛با این تفاوت که در کتاب اول،به روش کلاژ در میان تصویرگرانی که در حوزهء تصویرگری شعر،پای‌ بندی‌های هنری و ادبی خود را حفظ کرده‌اند و به آن‌ ارزش ویژه‌ای بخشیده‌اند، می‌توان به تصویرگرانی چون‌ فرشید مثقالی،بهمن دادخواه، بهرام خائف،محمد علی بنی‌ اسدی،ابوالفضل همتی‌ آهویی،کریم نصر،اکبر نیکان‌ پور و نسرین خسروی اشاره‌ کرد با کاغذ رنگی،به آن دست می‌یابد و در کتاب‌ «سایه‌های خیس»،از روش چاپ دستی تأثیر می‌گیرد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.