Skip to main content
فهرست مقالات

می نویسم، پس هستم

نویسنده:

(5 صفحه - از 108 تا 112)

کلید واژه های ماشینی : کودک، ادبیات کودک، کتاب ماه کودک و نوجوان، کاشفی، نقد، متن، سید علی کاشفی، حیطه نقد ادبیات کودک قلم، کتاب، نقد و نظریه ادبیات کودک

خلاصه ماشینی: "2-افراد بسیاری امروز در حیطه نقد ادبیات‌ کودک قلم می‌زنند که همگی از نسل سوم محسوب‌ می‌شوند و اکثر آنان نیز-به حق یا ناحق-خود را از بزرگان این نسل می‌دانند،اما متأسفانه امکانات‌ بررسی دیدگاه‌ها و عملکرد تمام این افراد برای‌ نگارنده ممکن نیست و بنا بر توافق انجام شده،تنها نظریات شش نفر در شش مقاله آتی به نقد کشیده‌ خواهند شد و از آن جا که بیش از دوازده سال از تولد این نسل در ادبیات کودک نمی‌گذرد،هنوز برای‌ قضاوت در باب میزان واقعی اهمیت دیدگاه‌های این‌ دوستان،کمی زود است. از سوی دیگر، این دو منظر نیز ربط چندانی به نشانه‌شناسی ندارند (در حالی که کاشفی این دو دیدگاه را دیدگاه‌های‌ اصلی در علم نشانه‌شناسی دانسته است)،بلکه از این شماره،سعی خواهیم کرد به نظریات و رویکردهای منتقدانی بپردازیم که‌ بخش اعظم و اصلی آثارشان در دهه هفتاد عرضه شده است و شاید بتوان آنان را نسل سوم نقد و نظریه ادبیات کودک نام نهاد. افراد بسیاری امروز در حیطه نقد ادبیات کودک قلم می‌زنند که همگی‌ از نسل سوم محسوب می‌شوند و اکثر آنان نیز-به حق یا ناحق- خود را از بزرگان این نسل می‌دانند،اما متأسفانه امکانات بررسی دیدگاه‌ها و عملکرد تمام این افراد برای نگارنده ممکن نیست و بنا بر توافق انجام شده، تنها نظریات شش نفر در شش مقاله آتی به نقد کشیده خواهند شد آیینگی متن،به مباحثی هم چون تفسیر متن و مکاتبی چون نقد روان‌شناسی و جامعه‌شناختی‌ مربوط است و مبحث استقلال متن نیز توسط هرمنوتیست‌هایی چون شلایوماخر و گادامر دنبال‌ شده است و بالاخره این که مبحث حصول و یا حضور نیز اساسا با این بحث ارتباط چندانی ندارد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.