خلاصه ماشینی:
"»8 این رویکرد،فقط به ضرب المثلها مربوط نمیشود نویسنده،از آغاز اگر شخصیتهای جذاب قصه، در جاهایی که راوی به توصیف حالاتشان میپردازد، خودشان به گفت و گو مینشستند، قصه از این جذابیت قابل توجه هم فراتر میرفت قصه،به طور هوشمندانهای در هر اتفاقی که میافتد،چارچوب مرسوم روایت آن را میشکند و با زبانی نو قصه را به پیش میبرد،تا جایی که در معنی قصه لیلی و مجنون که حتی جنبه اسطوره پیدار کرده،دخل و تصرف میکند:«چاه پرسید: مجنونم دیوونه بود؟»دیوونه جواب دارد:«نه، دیوونه مجنون بود؟»9 همگرایی و دلبستگی«دیوانه»به آن چه پیرامون اوست و قدرت افسانهایاش که میتواند هرکاری با زمین و آسمان بکند،او را حتی در جایگاه خدایی افسانهای و اسطورهای قرار میدهد: ماه را در برابر چشمان پلنگ میگذارد تا به انتظار بیهوده او پایان دهد و سپس دوباره ماه را به آسمان برمیگرداند: «دیوانه گفت:«این که کاری نداره..."