خلاصه ماشینی:
"بعضی از مردم، حقیقتا چنین مقولاتی را نمیپسندند و همچنین،تعداد قلیلی کمابیش بر آنند که فانتزی،از جهت اخلاقی نازلتر از واقعگرایی است؛زیرا برای اینان که هری پاتر را غیر قابل قبول یافتهاند،بسی آسانتر است که ادبیات فانتزی را یکجا مردود اعلام کنند و اما،بسیاری از منتقدان مذهبی هری پاتر به لوییس و تالکین که هر دو مسیحیانی مقبول عام به شمار میآیند،تمایل یافتهاند؛با انگیزه جانبداری از همنوع که چنین گرایشی را در آنها تأیید میکند.
در این فرآیند،منتقدانی که چنین قواعدی را به نیت محکوم کردن رولینگ ابداع کردهاند،قانون اصلی تالکین در زمینه ابداع را نقض میکنند:انسجام هری پاتر ممکن است شیطانی باشد یا نباشد و کودکان را به سوی علوم خفیه بکشاند یا نکشاند،اما اگر قرار باشد رولینگ را به سبب استفاده از منابع اسطورهای و جادویی طرح کنیم،پس لوییس و تالکنی نیز میبایست به چنین سرنوشتی دچار شوند.
به علاوه،شباهتهای تردید پاپذیری میان ساحریهای کاریکاتور مانند در آثار رولینگ و باروها و اعلما مربوط به کیماگری باستانی و جادوگری معاصر (Wicca) وجود دارد» برخی از وانندگان مذهبی،با دقت نظر دریافتهاند که چنین رابطهای نیز میان شخصیتهای این اثر و مربیان و جادوگران در دنیای واقع برقرار است و میترسند با آشنا کردن کودکان با دنیای فانتزی که آشکارا به علوم خفیه ختم میشود،دردسر را به جان خریده باشند.
حالا بیشتر این دوستان حقیت را دربارهء هری پاتر میدانند: این که او برایشان حضور جادو در زندگی حقیقی را آشکار کرده و داستان او وسیلهای برای لذت بردن از طریق شاعرانگی اسطوره بوده است."