Skip to main content
فهرست مقالات

ادبیات دینی، بن بست ها و راهکارهای آن

نویسنده:

(3 صفحه - از 59 تا 61)

کلید واژه های ماشینی : ادبی ،ادبیات ،دینی ،اطلاعات ،بازنویسی ،ادبیات دینی ،شخصیت‌های ،مخاطب ،داستان ،روایت ،تاریخی ،متن ،کودکان و نوجوانان ،هنری ،ه ادبیات دینی ،ادبیات مذهبی ،تغییرات زاویه روایت ،زاویه دید ،اطلاعات تاریخی لازم ،اثر ،واقعه دینی تاریخی ،شخصیت‌های دینی و وقاعی ،اطلاعات مربوط به دین ،بازنویس می‌تواند واقعه ،زندگانی شخصیت‌های دینی ،مفاهیم ،صرف ،قالبی ،ادبیات مذهبی ادیان ،تاریخ و مفاهیم مذهبی

خلاصه ماشینی:

"بنابراین،نویسنده در نگارش ادبیات مذهبی،کدام یک را باید معیار و اصل بگیرد: در این مورد دو باور مختلف وجود دارد؛یکی این‌که هرچه نویسنده یا راوی کمتر در متن دخالت و حضور داشته باشد،اصالت اثر بیشتر است و قصه‌گوی خوب‌ تاریخ مذهبی،از خود نباید صدایی داشته باشد و او تنها بازگو کنند امانتی است که‌ با خود دارد. اگر در مسیر 3B ، تنها شناخت منابع تاریخی دینی کافی است،در مسیر 3A ،سه عنصر دیگر لازم‌ است که کار را مشکل‌تر می‌کند و آن‌ها عبارتند از:1-شناخت کافی از منابع‌ تاریخی دینی‌2-اطلاعات کافی در زمینه ادبیات‌3-توانایی لازم برای خلق اثر هنری و نویسنده اگر با هرکدام از این بخش‌ها آشنا نباشد،بدون شک قادر نخواهد بود اثر ارزشمند خلق کند. برای مثال،می‌توان راوی‌های غیرمعمول و غیرسنتی را در داستان‌هایی چون‌ «پدر عشق پسر»یافت که روایت از دریچه دید یا زبان کی اسب بازگو می‌شود یا«ایستاده بر خاک»که از زاویه دید یک شی،یعنی یک تیر، فضای کربلا تصویر می‌شود بازنویسی:این‌ روش در طول تاریخ‌ بسیار رایج بوده است و هم‌اکنون نیز کاربرد دارد؛ چرا که با گذشت زمان، لازم است که ساختمان و زبان وقایع و آثار کهن نو شود تا برای‌ مخاطبان جدید قابل استفاده باشد و ارزش‌های نهفته در آن روزآمد گردد. در این میان،نویسنده باید ضوابط بسیاری را رعایت کند که‌ از آن جمله است: تحقیق و تتبع لازم در متون دینی تاریخی و دقت در روز آمد بودن اطلاعات‌ ذکر منابع با درج کتاب‌شناسی دقیق‌ هماهنگی متن و موضوع با گروه سنی مخاطب‌ پرهیز از هرگونه مبالغه،شعار و کلیشه‌ انتخاب شیوه مناسب روایتی که امکان گسترش را داشته باشد و..."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.