خلاصه ماشینی:
"جوادیان: کتابهای دوره ابتدایی، از سال 57 تاکنون تالیف جدید نشدهاند، بلکه در هر مرحله، اصلاحی روی آنها انجام گرفته است و از نظر خود ما،از حیث زبان،قلم،تصویر، نداشتن روش تدریس و خیلی جهات دیگر، عیب و نقص دارند سلیمی:دبیر تاریخ منطقه 17 هستم.
درباره کتابهای دوره راهنمایی و دبیرستان نیز توضیحی عرض کردم و دوستان هم مطالبی گفتند و نهایتا به اینجا رسیدیم که آقای بکایی،این سوال را طرح کردند که«اساسا منظور از آموزش تاریخ چیست؟»به نظرم میآید بهجای اینکه وقت را به خودم اختصاص بدهم،در اختیار شما بگذارم.
آن طنزی که ابتدای جلسه عرض کردم،از بابت متهم ردیف دوم،فکر میکنم برای شما روشن شده باشد که ما در مظان این چوبینه: تفاوت اصلی کتابهای درسی با سایر کتابها،این است که دانشآموزان یا مخاطبین کتابها طیف مشخصی را شامل میشوند.
همچنین،روش جستوجو در تاریخ را روش پدیدارشناسی عنوان کردند و نکته آخری که فکر میکنم زیاد توضیح ندادند،این بود که تاریخ،متن گستردهای است که در کتابهای درسی ما،جملاتی از آن برداشته و کنار هم چیده شده است و درنتیجه،منطق چینش این جملات ازبین رفته و وقتی شما به آن نزدیک میشوید،نمیدانید چرا مثلا ناگهان یک نفر پیدا شد به اسم نادر شاه و آمد و افغانها را بیرون کرد و کشور را در دست گرفت و...
اگر کتاب تاریخ بسیار خوب نوشته شده و به لحاظ محتوا نیز مشکلی نداشته باشد،باز عونی: ما در یک نظام آموزشی متمرکز فعالیت میکنیم و سلایقی که در مقابل ماست،کار را به شدت بر ما سخت میکند و تامین انتظارات این مجموعه فرهنگی که در ایران ساکن هستند، مسئله بسیار بغرنجی است که برای حل آن ناچاریم زمان بسیار، و انرژی زیادی صرف کنیم."