خلاصه ماشینی:
"«پل معلق»رمانی است که شاید به سبب درونمایه د دغدغههایی که در آن مطرح میشود،بیشتر بزرگسالانه به نظر برسد تا رمانی برای نوجوانان،اما در پشت تمام این دغدغهها گهگاه کاملا روشنفکرمآبه و حتی با ادعاهایی خام طرح میشود-مثلا راوی،رنج قهرمان را ناشی ار بسیار دانستن او و ندانستن دیگران میداند-،نکتهای نهفته است که این اثر را بیشتر به رمان نوجوان تبدیل میکند تا رمانی بزرگسالانه.
در پارههایی از روایت گذشتهء او،زمانیکه ای کاش بسیاری از توصیفهای این رمان حذف میشد و نویسنده،قهرمانها را در وضعیتهای کنشگرانه و قصوی، بهجای توضیح و توصیف ذهنیات آنان قرار میداد تا این رمان از هر حیث کامل شود با خواهرش که به زودی در اثر بیماری خواهد مرد،به گردش میرود، نمیتواند تأثیر واقعهای را که به زودی رخ میدهد،از خودش دور کند و یا به خواهر نشان ندهد.
پل غیر از اینکه در آن جغرافیا،نقش استراتژیک و حماسی ایفا میکند،جاده یا مسیری است که قهرمان را از وضعیت بغزرنج و غیرقابل تحمل جنگی نجات میدهد و گویی هر مسیر ممکنی که او را به سمت زندگی واقعی میبرد،از روی این پل میگذرد.
همانطور که گفتیم،ضمایر مشترک و تطبیقی بسیاری برای مکانها و شخصیتهای رمان وجود دارد؛ از جمله نقش دفترچهء خاطرات برای سرباز که در جایی،برگههای هویت اوست،در جایی تمام ارجاع به گذشته و تاریخچهء محدود قهرمان را در خود دارد و سپس در جای دیگری،تجسمی از شخصیت قهرمان میشود.
سرباز روی پلی قرار میگیرد که درست مثل خود او طعم شکست را تجربه کرده است؛پل شکل همزادی را برای قهرمان بازی میکند که حیات و استواری هر یک،به حیات و استواری دیگری بسته است."