Skip to main content
فهرست مقالات

دروغ زبان (گزارش بیست و پنجمین نشست نقد آثار ادبی کودک و نوجوان)

(10 صفحه - از 9 تا 18)

خلاصه ماشینی:

"یکی از پدیده‌شناسان فرانسوی(که بسیاری از شما احتمالا او را می‌شناسید) «مرلوپونتی»،در یکی از کتاب‌های مهم خود به نام«پدیده‌شناسی احساس و ادراک»که همین مباحث پدیده‌شناختی گفتمان را مطرح می‌کند،چنین چیزی‌ می‌گوید:اگر من به یک صندلی نگاه کنم،زاویه دید من به من اجازه می‌دهد که‌ تنها ابعادی از این صندلی را زیر نظر گرفته و از نظر دیداری،بر ابعادی از این‌ صندلی تسلط داشته باشم. دیگر چیزی تحت عنوان واقعیت نمی‌تواند وجود داشته باشد؛همه چیز فیلتری می‌شود،همه چیز از این فیلتر اصلی عبور می‌کند و رنگ و بوی احساس و ادراک شخصی مرا که از آن صحبت می‌کنم،به‌ خود می‌گیرد. دکتر شعیری:این‌که می‌گویم ما با شرکت خودمان یک گفتمان را تکمیل‌ می‌کنیم به این دلیل است که گفتمان،ابعاد بسیاری دارد. اگر گفتمان فقط درپی این باشد که مرا مطلع کند که چنین تابلو و چنین‌ میزی وجود دارد،یک چیز یک‌طرفه است و من مقابل آن عکس‌العملی نشان‌ نمی‌دهم. آن‌وقت چطور است که ما در گفتمان این را نداریم؟ دکتر شعیری:پس،منظور شما چیز دیگری و همانا فعالیت ذهنی ماست که‌ مرتب با این فعالیت ذهنی،می‌توانیم دکده‌اش کنیم و می‌توانیم به آن پی‌ببریم. »خب،ذهن‌ ما با این چه کند؟وقتی ما وارد جریان گفتمانی از نوع گفتمانی به شکل‌ «کند تیتف»می‌شویم(شما که زبان‌شناس هستید،بحث دنوتسیون و کنوتسیون‌ را می‌دانید)،دکدژ را چگونه انجام دهیم؟این‌جاست که بحث تعاملی و بحث‌ آن‌چه من روی آن تأکید داشتم و گفتمانی که‌ من امروز به آن چشم دارم و راجع به آن صحبت می‌کنم، همین گفتمان تعاملی است؛گفتمانی است که در آن عوامل گفتمان، مرتب باهم دست‌وپنجه نرم می‌کنند شرکت در جریان گفتمانی به وجود می‌آید."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.