Skip to main content
فهرست مقالات

چگونه به فارسی بنویسیم؟ چگونه به فارسی بخوانیم؟ (گزارش چهاردهمین نشست نقد آثار غیر تخیلی کودک و نوجوان)

(7 صفحه - از 39 تا 45)

کلید واژه های ماشینی : کتاب، کودک و نوجوان، زبان، معلم، آموزش، زبان فارسی، رویکرد، کتاب ماه کودک و نوجوان، روش‌های آموزش زبان فارسی، ماه

خلاصه ماشینی:

"فروهر:ویراستار کتاب کودک و نوجوان و عضو شورای کتاب‌ چگونه به فارسی بنویسیم؟ ایزدیان:ما یک سال است که حدود 60 درصد دانش‌آموزان کشور را تحت پوشش این طرح داریم. من البته‌ از سال 79-78،با سازمان پژوهشی و برنامه‌ریزی درسی همکاری داشتم در زمینهء نقدوبررسی کتب درسی و از این‌که امسال این کتاب را اجرا کردم و با توجه به این‌که 20 سال سابقهء تدریس در پایهء اول دارم،می‌توانم بگویم که نه‌ تنها مشکلی نداشتم،بلکه بچه‌ها بسیار بچه‌های خوبی بودند. وقتی‌ معلم این کتاب را ورق می‌زند،بهتر است باور کند که‌ این تغییر لازم بوده و حالا که این تغییر ایجاد شده،باید بپذیرد و وقتی پذیرفت،باید دورهء ضمن خدمت را هم‌ بگذراند و در کنار آن به بچه‌ها هم درس بدهد و اگر اعتمادی نسبت به کار خود داشته باشد،شاید مشکلی‌ به‌وجود نیاید. در مورد تغییراتی که در کتاب دفتر تکنولوژی اعمال شده بود،این‌طور به نظر می‌آمد که مراحل‌ فرخی:براساس خصوصیت خط و زبان فارسی،بهترین ریکرد برای آموزش این زبان،رویکرد ترکیبی‌ است. علاوه بر این،باید دید که آیا اصولا این 6 رویکرد در این دو کتاب،لحاظ شده است یا نه؟اگر اجازه دهید،بنده پیشنهاد می‌کنم که‌ در جلسهء آینده،رویکردهای آموزش زبان فارسی را به نقد و بررسی بگذاریم و بررسی کنیم نمونه‌های کتاب فارسی اول دبستان،چقدر با این رویکردها همخوانی دارد. برای خود من،الان این موضوع گنگ است و به نظرم در حق معلمان ظلم‌ شده،ما بدون مطلع بودن از چارچوب فکر دوستان و این‌که براساس چه‌ روش‌شناختی،این کتاب را تدوین کرده‌اند می‌خواهیم در مورد اجزای این کتاب‌ قضاوت کنیم."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.