چکیده:
هدف از اجرای این پژوهش بررسی اثربخشی آموزش مبتنی بر پذیرش و تعهد بر افسردگی و سازگاری دختران نابینای شهر شهرکرد بود. روش تحقیق از نوع نیمه آزمایشی (پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل) بود. جامعهی آماری، کلیهی دختران نابینای شهرکرد که با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس 30 نفر از آنها بهطور تصادفی در دو گروه کنترل و آزمایش گمارده شدند. پیشآزمون بر روی آزمودنیها اجرا گردید و بعد از اتمام جلسات آموزشی، پسآزمون مجدد از دو گروه گرفته شد. ابزار پژوهش پرسشنامهی سازگاری بل و مقیاس افسردگی بک میباشد. دادهها با استفاده نرمافزار SPSS-20 و با تحلیل کوواریانس در سطح معنیداری 05/ 0 >P تحلیل شد. نتایج نشان داد که آموزش مبتنی بر پذیرش و تعهد منجر به کاهش افسردگی و افزایش سازگاری دختران نابینا میگردد. این روش میتواند روشی مناسب برای کاهش افسردگی و افزایش سازگاری در دختران نابینا باشد.
خلاصه ماشینی:
افسردگی یک اختلال روانی است که با علائم و نشانههایی همچون خلق افسرده، از دست دادن علاقه به فعالیتهای لذتبخش، اشکال در توجه و تمرکز، کندی روانی- حرکتی، کمخوابی یا بیخوابی، ناتوانی در تصمیمگیری، احساس گناه و افکار مربوط به مرگ و Cruickshank Ribeiro Owsley Altshuler & Hendrich خودکشی مشخص میشود (رضاعی، 1389).
در این زمینه پژوهشهایی انجام شده از جمله بررسی اثربخشی آموزش مهارتهای Branstetter ,Wilson, Hildebrandt, & Mutch Campbell-Sills, Cohan, & Stein Li, Rew, & Hwang De-Ridder, Geenen, Kuijer, & Van Middendorp اجتماعی بر عزت نفس دانش آموزان نابینا (بهپژوه، خانجانی، حیدری و شکوهی یکتا، 1386)؛ اثربخشی آموزش فلسفه بر قضاوت اخلاقی و عزت نفس دانشآموزان نابینا (اکرمی، قمرانی و یارمحمدیان، 1393)؛ تأثیرآموزش مهارت مثبتنگری بر شادکامی و باورهای غیرمنطقی دانشآموزان نابینا (ارجمندنیا، وطنی و حسنزاده، 1396)؛ اثربخشی ذهن آگاهی بر اضطراب اجتماعی نابینایان در شهر گرگان (افتخارالدین و اسدی، 1394).
مادههای آزمون در مجموع از Beck Depression Inventory Beck, Ward, Mendelson, Mock, & Erbaugh Steer Brown 21 ماده مرتبط با نشانههای مختلف تشکیل میشود که آزمودنیها باید روی یک مقیاس چهار درجهای از صفر تا سه به آن پاسخ دهند.
در تبیین یافتههای بهدست آمده میتوان بیان نمود که تمرینات رویکرد پذیرش و تعهد به Brown & Ryan Zeidan, Johnson, Diamond, David, & Goolkasian فرد کمک میکند که افکار و احساسات خود را بدون قضاوت مشاهده کند و آنها را وقایع ذهنی سادهای ببیند که میآیند و میروند به جای آنکه آنها را بهعنوان قسمتی از خودشان، یا انعکاس از واقعیت در نظر بگیرند.