Skip to main content
فهرست مقالات

رویکرد یادمدار

نویسنده:

(2 صفحه - از 90 تا 91)

کلید واژه های ماشینی : شعر، شاعر، رویکرد یادمدار، مجموعه، خواب خوب، مجموعه شعرهای فراوان شاعران نوجوان، مجموعه شعر نوجوان، خاطرات برجسته در ذهن شاعر، فضای شعر نوجوان، احساس آغازین در یاد شاعر، روانی، کتاب، سطرها، شعرهای کودک و نوجوان معمول، نیمایی، قالب، سطرها با مجموعه شعرهای، شاعر با احساس آغازین، حشره‌ای خبری، شعرهای نوجوانانه، فضاهای تکراری کودک و نوجوان، خاطرات شاعر، نسبت شاعر، خاطرات معلمی، خاطرات کودکی، طرفی باعث روانی شعرها، احساس آغازین گرایش پیدا، شعری دربارهء معلم، تجربه، سطرهای موزون

خلاصه ماشینی: "درواقع،در تنها شعر خود دربارهء طبیعت: کاج و افرا و سر و صنوبر بید گردو و انگور و گیلاس‌ چتری از مهربانی گشودند بر سر سوسن و لاله و یاس این‌گونه کنارهم چیدن گل‌ها و گیاهان در این مجموعه،اصلا عمومیت ندارد و جای تعجب و خوشحالی هم هست که در یک مجموعه شعر نوجوان،از نام هیچ حشره‌ای خبری نیست؛حتی‌ شاپرک و پروانه!عموما شعرهای این مجموعه،به‌ جزئیاتی که در شعرهای کودک و نوجوان معمول‌ است،نمی‌پردازد و دیدگاه شاعر بیشتر دیدگاهی‌ اخلاقی و معناگراست. او روان و ساده می‌سراید: گرچه زود آمده بودیم،ولی‌ در حرم جای نشستن کم بود اما این وسواس را ندارد که در شعر نوجوان از اختیارات شاعری استفاده نکند و ابایی ندارد که‌ مصراع بعدی‌اش دچار سکته شود: هرکسی با او چیزی می‌گفت‌ گوییا با همه کس محرم بود یا در بند بعد هم بیت اولش سکته دارد و هم حرف«ز»به جای«از»به کار رفته است: هرکجا رفتیم آن‌جا پر بود پر زنجوای دل و دست و دعا یک طرف قصهء پر غصهء درد یک طرف ذکر:«غریب الغربا» در سومین شعر از شعرهای این مجموعه،به‌ نام«در مسیر بهاران»،شاعر از بند اول تا بند آخر، در تمام سطرها به توصیف طبیعت می‌پردازد و بهار را توصیف می‌کند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.