چکیده:
در کشورهــای دارای تمدن ، از گذشته تاکنون ، فرهنگ از اهمیت زیادی برخوردار بوده است . در شهرهای معاصر بــرای استمرار فرهنگ در جامعه ، مکان هایی با نام فرهنگ سرا ساختــه شده است که می توانند باعث ترویج عوامــل بسیاری از جمله فرهنگ در جامعه شونــد، اما متاسفانه بسیاری از این مکان ها متناسب بــا فرهنگ ایرانی نبوده و کاربران از آنها استقبال نمی کنند. بــا توجه بــه اینکه فعالیت های فرهنگــی در مسجد، مدرسه و بازارهــا شکل می گیرد، برای بررسی فعالیت های فرهنگــی در معماری معاصر، به بررسی سلسله مراتب فضاهای فرهنگــی در معماری ایرانی ـ اسلامی پرداخته شده است ، تا با توجه به این موارد بتوانیم فعالیت هــای فرهنگــی معاصر را متناسب با فعالیت های معمــاری ایرانی ـ اسلامی شکل دهیم . هــدف مقالــه حاضر بررســی فضاهای فرهنگی در معمــاری ایرانی مــا و تطبیق آن با فضاهای فرهنگ سراهای معاصر است تا بتوانند با حفظ فضاهای ایرانی ، فرهنگ و تمدن را در کالبد خود نشان دهند و باعث رونق هرچه بیشتر این فضاها شود. لذا روش تحقیق ایــن مقاله توصیفی ـ تحلیلی است . در ابتدا به بررسی فضاهای معماری ایرانی ـ اسلامی که در آنها فعالیت های فرهنگی شکل گرفته ، پرداخته شده است . سپس با استفاده از عکس و نقشه و کروکی به بررسی و تحلیل فضاهای فرهنگی معماری ایرانی ـ اسلامی پرداخته و در انتهــا پس از تحلیــل و نتیجه گیری ، راهبردهایی به منظــور تطبیق فضاهای ایرانی به فرهنگ سراهای معاصر ارائه شده است .
خلاصه ماشینی:
در ابتدا به بررسي فضاهاي معماري ايراني ـ اسلامي که در آنها فعاليت هاي فرهنگي شکل گرفته ، پرداخته شده است .
٥ـ علت نياز به فرهنگ سرا همان طور که در بالا مطرح شده است ، نياز به مکان هاي فرهنگي از ديرباز در فضاهاي معماري ايراني ـ اسلامي مشهود بوده است .
به اين صورت ، همسانــي ما به التقاطي رقت انگيز انجاميد که در طول هشتاد <رجوع شود به تصویر صفحه> / / الگوي مسجد فرهنگي کارکردهاي مسجد پيش فرض فرهنگي / مکان يابي آموزش / / / فضاي باز و بسته خدمات اجتماعي / / شکل تحليل مسجد نبي / / بسيج عمومي / / حوزه بندي فضا / قضاوت / / تزئينات و عناصر ادبيات موضوع / کانون فرهنگي / / مالکيت و اداره مراسم عمومي / زمان فعاليت فعاليت هنري / / گسترة فعاليت / برنامه ريزي کارکردي </رجوع شود به تصویر صفحه> ٣ـ مدرسه در ادوار مختلف و در ايران پيش از اسلام ، همواره محلي براي درس خواندن وجود داشته و تا زمان موجود است .
٢ـ بررسي و تحليل مشخصه هاي فضاهاي فرهنگي در معماري ايراني در اين قسمت تمامي فضاهاي معماري ايراني ـ اسلامي که مرتبط با فرهنگ بوده اند را در يک چارت مورد بررسي قرار داده و نتيجه را در نحوة مکان يايي ، عناصر تشکيل دهنده ، سلسله مراتب فضايي و...
همچنين راه حل هايي براي مکان يابي فرهنگ سرا نسبت به مکان يابي اي که در فضاهاي فرهنگي معماري معاصر صورت گرفته ، ارائه شده است .