Skip to main content
فهرست مقالات

این جا «دعوا» برابر «نقد» است

نویسنده:

(2 صفحه - از 66 تا 67)

کلید واژه های ماشینی : دعوا، نقد، ادبی، نوجوانان، دعواهای ادبی، کتاب، ادبیات، زبان، خواننده، زبان ساده نوجوانان هدف

خلاصه ماشینی:

"چنین رویکردی،حاصل تقلیل مفاهیم پیچیده به‌ عبارات ساده است(آن‌گونه که ممکن است یک‌ بزرگسال نه چندان متخصص ادبیات،درک ناقص‌ خود از یک جریان یا مفهوم را بیان کند و یا اگر خیلی‌ خوشبین باشیم،به شیوه‌ای که در فرهنگ‌های‌ ساده لغت می‌بینیم،نه حاصل تلاشی سازنده و خلاق برای ترجمه مفاهیم پیچیده به زبان ساده‌ نوجوانان هدف این نبوده که نوجوانان،مفاهیم‌ انتقادی ادبیات را به زبان خود درک کنند و این کتاب‌ دروازه‌ای باشد به نگاهی انتقادی به ادبیات و درک‌ تاریخیت آن(هم‌چنان‌که مثلا در«دنیای سوفی» می‌بینیم)؛چون در آن صورت،مفاهیم ساده‌تر قابل‌ درک برای نوجوانان،از میان تاریخ گلچین می‌شد و توضیحات کافی نویسنده،لا اقل حجم کتاب را بیشتر می‌کرد. »(ص 72) اگر گفته شود که این کتاب،فقط به درد خوانندگانی می‌خورد که تنها به تعریف درک نشده‌ و نام‌های مکاتب و جریان‌های ادبی اکتفا می‌کنند، ممکن است اعتراض نویسنده را برانگیزد؛چون خود در انتهای کتاب،هنگام نتیجه‌گیری از اقدام خود به‌ نوشتن چنین کتابی،دقیقا ضمن اشاره به پراکندگی‌ و ایجاز اثر خود،به انسان‌های عالم‌نما و متظاهر که‌ بعضا معروف هم می‌شوند،اشاره می‌کند: «حال،در پایان کتاب،باید بدانیم آن‌چه درباره‌ دعواهای ادبی گفته شد،بسیار مختصر و پراکنده‌ بود. »(ص 25)در این‌ جا نیز باید بپرسیم که نگاه نویسنده به خواننده و موضوعات مورد مطالعه چیست؟اگر نویسنده اعتقاد دارد که مطلب«جدی»است و اندیشمندانی که‌ معرفی می‌شوند،قابل احترام‌اند،به کار بردن چنین‌ زبانی چه معنایی دارد؟او چه تصوری از خواننده خود دارد که برای ساده کردن مطلب برای او،مطالب‌ «جدی»را به صورت تمسخرآمیز مطرح می‌کند؟ و در آخر،باید اشاره کرد که برداشت ـاز نقد،به‌ مثابه دعوا یا ابزاری برای قدرت،در بعدی وسیع‌تر، ریشه در دیدی پدرسالارانه نسبت به امور(در این‌جا نقد و ادبیات)دارد که یکی از بارزترین شکل‌های‌ ظهورش،تفکیک حس و عقل یا تخیل و تفکر است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.