Skip to main content
فهرست مقالات

پرسش هایی اساسی در باب مخاطب شناسی (گزارش بیست و نهمین نشست نقد آثار ادبی)

(8 صفحه - از 44 تا 51)

خلاصه ماشینی:

"در این مورد،می‌توانیم این سوال را مطرح بکنیم که آیا شعر در یک چارچوب ارتباطی،قابل تبیین است یا خیر؟ما اگر مدل‌های مختلف ارتباط را در نظر بگیریم،می‌بینیم که در هر نوع ارتباطی یک نکته محوری مشترک است،هدف این است‌ بین کسی که پیامی می‌دهد و کسی که قرار است گیرنده این‌ پیام باشد،نوعی اشتراک معنایی حاصل شود و مفاهمه معنایی‌ شکل بگیرد. اما این سوال‌ واقعا وجود دارد که آیا یک شاعر کودک و نوجوان،نیاز دارد که‌ شناخت پیشینی از مخاطب خود داشته باشد یا خیر؟آیا شناخت از مخاطب بر عهده نویسنده و شاعر است و یا نه در مراحل دیگری از انتشار اثر مهم می‌شود؟ برای این که این مسئله روشن‌تر شود ما باید از زاویهء دیگری هم وارد بحث‌ بشویم. سیدآبادی: مثلا وقتی شاعر می‌گوید «امشب صدای تیشه از بیستون نیامد / شاید به خواب شیرین فرهاد رفته باشد» ما از این لذت می‌بریم؛ چون ماجرای شیرین و فرهاد را می‌دانیم، ولی این ایهام بای کودک مخاطب ما چقدر می‌تواند جالب باشد؟ و چه معنایی از آن برداشت خواهد کرد؟ پس آگاهی‌های پیشین، یک بحث جدی در مخاطب‌شناسی است‌در مرحله بعد،شعری که سروده شده،به طرق مختلف به مخاطب عرضه‌ می‌شود؛یا رودررو برای مخاطبان خاصی خوانده می‌شود یا کتاب می‌شود و یا در مطبوعات به چاپ می‌رسد و یا... مثلا وقتی شاعر می‌گوید: «امشب صدای تیشه‌ از بیستون نیامد /شاید به خواب شیرین فرهاد رفته باشد ما از این لذت می‌بریم؛چون ماجرای شیرین و فرهاد را می‌دانیم،ولی این‌ ایهام برای کودک مخاطب ما چقدر می‌تواند جالب باشد؟و چه معنایی از آن‌ برداشت خواهد کرد؟پس آگاهی‌های پیشین،یک بحث جدی در مخاطب‌شناسی‌ است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.