Skip to main content
فهرست مقالات

سرچشمه خشکیده پرسشگری

نویسنده:

(4 صفحه - از 66 تا 69)

خلاصه ماشینی:

"اما به این نکته پرداخته نمی‌شود که رشد نگاه پرسش‌گرانه،چگونه کودک را در نخستین گام پژوهش،به پیش می‌برد و به عبارتی‌ دیگر،پرسش چه جایگاه ویژه‌ای در امر پژوهش‌ دارد و چگونه باید به عنوان نخستین گام در نظر گرفته شود و چگونه می‌توان توقع داشت که پیش‌ از ورود جدی کودک به دنیای پرسش‌ها،او مقولهء پژوهش را جدی فرض کند و به دنبال آن، موضوعی را برای تحقیق برگزیند و چرا در توصیف‌ گام‌های پژوهش،بر جایگاه ویژه پرسشگری تأکید نشده است؟آیا کودک بدون پرسش یا کودکی با پرسش‌های سرکوب شده در ساختار تربیتی و آموزشی،می‌تواند پژوهشگری را حداقل به عنوان‌ نیاز ثانویهء خود در نظر بگیرد و فارغ از فشار و توقع‌ بزرگ‌ترها با آن رابطه برقرار کند؟ این پرسش‌ها می‌تواند به صورتی ساده‌تر و روشن‌تر نیز مطرح شود چرا در جامعهء خود،با فقر پژوهشگری مواجه هستیم و چگونه می‌توانیم در جامعه‌ای که نظام رفتاری بزرگسالانش مبتنی بر پژوهش نیست،به کودکان و نوجوانان رفتار پژوهشی را آموزش دهیم؟ این‌که از پژوهشگری به عنوان یک رفتار نام‌ می‌بریم،تأکید بر این نکته است که پرداختن به‌ پژوهش،فراتر از یادگیری تکنیک‌ها و شیوه‌های‌ این امر است و اگر پژوهشگری به نظامی رفتاری‌ تبدیل نشود،چیزی جز تفنن عالمانه محسوب‌ نخواهد شد و از حد نخبگان جامعه فراتر نخواهد رفت."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.